elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Multifunctional fuel cell system in an aircraft environment: An investigation focusing on fuel tank inerting and water generation

Keim, Martin und Kallo, Josef und Friedrich, K. Andreas und Werner, Claudia und Saballus, Martin und Gores, Florian (2013) Multifunctional fuel cell system in an aircraft environment: An investigation focusing on fuel tank inerting and water generation. Aerospace Science and Technology, Volune (Issue ), Seiten 330-338. Elsevier. doi: 10.1016/j.ast.2013.04.004. ISSN 1270-9638.

[img]
Vorschau
PDF
1MB

Offizielle URL: http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S127096381300076X

Kurzfassung

Implementing a proton exchange membrane fuel cell (PEMFC) into an aircraft environment is a challenging task. In order for aircraft manufacturers and airlines to realize the ecological and economic benefits of this technology, it is necessary to make use of the multiple functions that a fuel cell system can provide. In addition to the main product of electrical energy, the fuel cell is capable of delivering further products, which are useful in an aircraft environment. The waste products – water vapor, heat and oxygen-depleted air (ODA) – at the cathode exhaust are valuable for use on board a commercial airplane. This paper describes the multifunctional approach, points out the advantages of the operation strategy as well as describes a prototype system for the multifunctional use of a PEM fuel cell on board a commercial airplane. The stable operation of the aforementioned system was successfully demonstrated in various tests. The emphasis of the work in question is on water and ODA generation/conditioning.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/82161/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Multifunctional fuel cell system in an aircraft environment: An investigation focusing on fuel tank inerting and water generation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Keim, MartinMartin.Keim (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kallo, Josefjosef.kallo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, K. Andreasandreas.friedrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Werner, Claudiaclaudia.werner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saballus, Martinmartin.saballus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gores, Florianflorian.gores (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:19 April 2013
Erschienen in:Aerospace Science and Technology
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Volune
DOI:10.1016/j.ast.2013.04.004
Seitenbereich:Seiten 330-338
Verlag:Elsevier
ISSN:1270-9638
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fuel cell Aviation Inerting Water generation Hydrogen PEMFC
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Rationelle Energieumwandlung und Nutzung (alt)
HGF - Programmthema:Brennstoffzelle (alt)
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E EV - Energieverfahrenstechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Elektrochemische Prozesse (alt)
Standort: Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Keim, M.Eng. Martin
Hinterlegt am:05 Aug 2013 09:46
Letzte Änderung:07 Nov 2023 08:02

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.