elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Particle Image Velocimetry of the underbody flow of generic high-speed trains

Jönsson, Mattias und Wagner, Claus und Loose, Sigfried (2013) Particle Image Velocimetry of the underbody flow of generic high-speed trains. In: New Results in Numerical axperimental Fluid Mechanics VIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Vol. 121. Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 723-730. doi: 10.1007/978-3-642-35680-3_86. ISBN 978-3-642-35679-7. ISSN 1612-2909.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://link.springer.com/bookseries/4629

Kurzfassung

Two component Particle Image Velocimetry (PIV) of the underbody flow of three different 1:50 generic high-speed train configurations hauled through a water towing tank over a smooth and a rough ground at a speed of 4 m/s (Re = 0.24 Mio) have been performed. The reference train model (RTM) consisting of 4 cars, features bogies and inter car gaps. All this features are removed for the clean train configuration (CTM), while the open train configuration (OTM) reflects all gaps but no bogies. The lowest underbody flow velocities were obtained for the CTM on the rough ground. It was found that any additional irregularity of the underfloor leads to accelerated flow regions which increase the possibility of ballast projection. The highest velocity gradients and thus aerodynamic loads on the ballast stones were obtained in the nearly fully-developed Couette-like flow underneath the third car of the RTM. Therefore it is concluded that a smooth underbody can lower the risk of ballast projection

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/81284/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Particle Image Velocimetry of the underbody flow of generic high-speed trains
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Jönsson, MattiasMattias.Joensson (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, Clausclaus.wagner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedSigfried.Loose (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:New Results in Numerical axperimental Fluid Mechanics VIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Vol. 121
DOI:10.1007/978-3-642-35680-3_86
Seitenbereich:Seiten 723-730
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillman, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, Bremen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU Berlin, Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peltzer, InkenBeechcraft Berlin aviation GmbH, Schönefeld, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-35679-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Ballast projection, Train aerodynamics, Heavy vehicles, Underbody flow
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Jönsson, Mattias
Hinterlegt am:15 Apr 2013 15:02
Letzte Änderung:02 Mär 2015 12:22

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.