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Testing a Collision Avoidance Display with High-Precision Navigation

Peinecke, Niklas und Uijt de Haag, Maarten und Meysel, Frederik und Duan, Pengfei und Küppers, Rene und Bram, Beernink (2013) Testing a Collision Avoidance Display with High-Precision Navigation. In: Proceedings of the SPIE 2013, 8736. SPIE Press. SPIE Defense, Security & Remote Sensing, 2013-04-29 - 2013-05-03, Baltimore, Maryland, USA. doi: 10.1117/12.2015921.

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Kurzfassung

Recent years have seen a rise in sophisticated navigational positioning techniques. Starting from classical GPS, differential GPS, ground based augmentation, and raw data submission have opened possibilities for high precision lateral positioning for beyond what was thinkable before. This yields new perspectives for technologies like ACAS/TCAS, by enabling last-minute lateral avoidance as a supplement to the established vertical avoidance maneuvers. Working together with Ohio University’s Avionics Department, DLR has developed and tested a display for situational awareness and lateral last-minute avoidance in a collision situation. The display includes the possibility to foresee the hazard zone of a possible intruder and thus avoid that zone early. The display was integrated into Ohio University’s experimental airplane, and a flight experiment was conducted to make a first evaluation of the applicability. The tests were carried out in fall 2012. We will present the principal architecture of the display and detail the implementation into the flight carrier. Furthermore, we will give first results of the display performance.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/81039/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Testing a Collision Avoidance Display with High-Precision Navigation
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Peinecke, Niklasniklas.peinecke (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-6683-2323NICHT SPEZIFIZIERT
Uijt de Haag, MaartenOhio UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meysel, Frederikfrederik.meysel (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Duan, PengfeiOhio UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Küppers, Renerene.kueppers (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bram, BeerninkDelft UniversityNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2 Mai 2013
Erschienen in:Proceedings of the SPIE 2013
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:8736
DOI:10.1117/12.2015921
Verlag:SPIE Press
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Collision Avoidance Display, Situational Awareness, High-Precision Navigation, Display Integration
Veranstaltungstitel:SPIE Defense, Security & Remote Sensing
Veranstaltungsort:Baltimore, Maryland, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:29 April 2013
Veranstaltungsende:3 Mai 2013
Veranstalter :SPIE
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Effiziente Flugführung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Pilotenassistenz
Hinterlegt von: Peinecke, Dr.rer.nat. Niklas
Hinterlegt am:08 Feb 2013 16:28
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:47

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