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The effect of pressure gradient and a non-adiabatic surface on boundary layer transition investigated by means of TSP

Costantini, Marco und Hein, Stefan und Henne, Ulrich und Koch, Stefan und Sachs, Werner und Schojda, Lukas und Rosemann, Henning und Koop, Lars (2013) The effect of pressure gradient and a non-adiabatic surface on boundary layer transition investigated by means of TSP. AIAA. 51st AIAA Aerospace Sciences Meeting Including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition, 2013-01-07 - 2013-01-10, Grapevine (Dallas/Ft. Worth Region), Texas, USA. doi: 10.2514/6.2013-1137.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
6MB

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/6.2013-1137

Kurzfassung

The influence of streamwise pressure gradient and a non-adiabatic wing surface on boundary layer transition was experimentally investigated at the DNW-KRG blow-down wind tunnel facility in Göttingen, Germany. Boundary layer transition was detected non-intrusively by means of the Temperature-Sensitive Paint technique. A new wind tunnel model was designed with the aim of systematically investigating the influence of streamwise pressure gradient and a non-adiabatic wing surface, including Reynolds number effects and Mach number effects, on boundary layer transition. The model was tested at high Reynolds numbers and at a high subsonic Mach number. Favorable, neutral, and unfavorable streamwise pressure gradients were considered and various temperature differences between flow and model surface were implemented. More pronounced negative streamwise pressure gradients and surface temperatures closer to the adiabatic wall temperature were shown to stabilize the boundary layer and allowed larger transition Reynolds numbers to be achieved. The resulting effect of the coupling of streamwise pressure gradient and a non-adiabatic wing surface was found to be strongly dependent on the considered stability situation. The favorable effect on boundary layer transition of surface temperatures closer to the adiabatic wall temperature was shown to be more pronounced for stability situations characterized by a markedly negative pressure gradient.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/80727/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:The effect of pressure gradient and a non-adiabatic surface on boundary layer transition investigated by means of TSP
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Costantini, MarcoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henne, UlrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koch, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sachs, WernerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schojda, LukasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rosemann, HenningNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Koop, LarsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2013-1137
Seitenbereich:Seiten 1-24
Verlag:AIAA
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Laminar-turbulent transition, pressure gradient, non-adiabatic surface, boundary layer, Temperature-Sensitive Paint (PSP)
Veranstaltungstitel:51st AIAA Aerospace Sciences Meeting Including the New Horizons Forum and Aerospace Exposition
Veranstaltungsort:Grapevine (Dallas/Ft. Worth Region), Texas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:7 Januar 2013
Veranstaltungsende:10 Januar 2013
Veranstalter :The American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:18 Apr 2013 14:19
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:47

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