elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Remote GPU-Accelerated Online Pre-processing of Raster Maps for Terrain Rendering

Westerteiger, Rolf und Chen, Fang und Gerndt, Andreas und Hamann, Bernd und Hagen, Hans (2012) Remote GPU-Accelerated Online Pre-processing of Raster Maps for Terrain Rendering. Virtuelle und Erweiterte Realitaet - 9. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR 2012, Duesseldorf, Germany.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

We present a distributed architecture for accelerated pre-processing of remote sensing data for immediate terrain visualization. Interactive 3D visualization approaches for large terrain datasets employ level of detail techniques that require a multi-resolution data representation. The high computational cost of constructing these representations is often not viewed as a major drawback, as it is considered an o-line pre-processing step. This prevents the application of existing methods in the case of changing data, which is becoming increasingly important for a multitude of applications where datasets are being generated, transmitted and must be visualized immediately, such as in disaster management. Our system uses graphics processing units (GPUs) to accelerate the process of generating a multi-resolution representation, achieving sucient performance to enable on-line visualization on a front-end workstation communicating with a back-end cluster of machines equipped with GPUs. As a reference data structure, we use a quad tree decomposition of the so-called HEALPix sphere parameterization, which is well-suited for spherical terrain rendering. Our system correctly handles overlapping and unregistered mixed-resolution datasets. We demonstrate the ecacy of our approach by applying it to the surface of Mars using both the NASA Mars Orbiter Laser Altimeter and the ESA Mars Express High Resolution Stereo Camera datasets.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/80423/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Remote GPU-Accelerated Online Pre-processing of Raster Maps for Terrain Rendering
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Westerteiger, Rolfrolf.westerteiger (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Chen, Fangfang.chen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerndt, Andreasandreas.gerndt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hamann, Berndhamann (at) cs.ucdavis.eduNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hagen, Hanshagen (at) informatik.uni-kl.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:terrain rendering preprocessing GPU CUDA
Veranstaltungstitel:Virtuelle und Erweiterte Realitaet - 9. Workshop der GI-Fachgruppe VR/AR 2012
Veranstaltungsort:Duesseldorf, Germany
Veranstaltungsart:Workshop
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Raumfahrt
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Raumfahrt
DLR - Forschungsgebiet:R - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):R - keine Zuordnung
Standort: Berlin-Adlershof , Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Simulations- und Softwaretechnik
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Software für Raumfahrtsysteme und interaktive Visualisierung
Institut für Planetenforschung
Hinterlegt von: Westerteiger, Rolf
Hinterlegt am:08 Jan 2013 14:00
Letzte Änderung:28 Feb 2013 15:55

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.