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Slot Influence in Boundary Layer Suction for Secondary flow control in a High Speed Compressor Cascade

Liesner, K und Meyer, R. und Gmelin, Chr. und Thiele, F. (2012) Slot Influence in Boundary Layer Suction for Secondary flow control in a High Speed Compressor Cascade. In: Proceedings of the XX Fluid Mechanics Conference KKMP 2012. XX Fluid Mechanics Conference KKMP2012, 17.09. - 20.09.2012, Gliwice, Poland.

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Kurzfassung

A numerical and experimental study is presented in order to clarify more the influence of a suction slot design with respect to mass flow rate and slot area in a compressor with active flow control for secondary loss diminution. While the numerical simulations unveil no influence of the shape at constant mass flow rates, the experimental investigations show such a dependency of the suction efeficiency. For the study a suction slot in side walls has been examined, the peacock slot in the junction between vane suction side and side wall at 50% to 100% chord, with a slot width of 0.6mm, 1mm and 2mm. The parameter study has in part been done numerically; the paper concentrates on the comparison with the experimental results at Mach number 0.67 and Reynolds number of 560.000. This experimental study shows the dependency of the efficiency of the cascade with the mass flow and the slot width, respectively. Both parameters can be varied independently. It is shown that the slot width has a remarkable influence on the efficiency. With larger slot widths, the mass flow rate can be increased. While a slot width of 0.6mm allows for only about 2% of the main mass flow to be sucked from the cascade, with a slot width of 2mm more than 5% of the main mass flow can be drawn off the compressor. An increased suction rate in combination with an appropriate slot design decreases the total pressure loss, as soon as the suction rate is high enough to guarantee a constant suction mass flow in the slot. Otherwise, a recirculation appears that destroys the effect of the flow suction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/80210/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Slot Influence in Boundary Layer Suction for Secondary flow control in a High Speed Compressor Cascade
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Liesner, KNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meyer, R.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gmelin, Chr.Institut für Strömungsmechanik und Technische Akustik, Technische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Thiele, F.Institut für Strömungsmechanik und Technische Akustik, Technische Universität BerlinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Proceedings of the XX Fluid Mechanics Conference KKMP 2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:compressor cascade, secondary flow, active flow control, boundary layer suction
Veranstaltungstitel:XX Fluid Mechanics Conference KKMP2012
Veranstaltungsort:Gliwice, Poland
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:17.09. - 20.09.2012
Veranstalter :Politechnika Slaska, Institut Maszyn i Urzadzen Energetycznych
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksakustik
Hinterlegt von: Kaur, Balbir
Hinterlegt am:10 Jan 2013 12:02
Letzte Änderung:10 Jan 2013 12:02

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