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Aerodynamic Optimal Engine Integration for a Business Jet Configuration.

Ronzheimer, Arno und Hepperle, Martin und Brezillon, Joël und Lieser, Jan (2012) Aerodynamic Optimal Engine Integration for a Business Jet Configuration. 8th AIAA Multidisciplinary Design Optimization Specialist Conference (MDO), 2012-04-23 - 2012-04-26, Honolulu, Hawaii. doi: 10.2514/6.2012-1841. ISBN 978-1-60086-937-2.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
8MB

Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/book/10.2514/MSDM12

Kurzfassung

For a generic transport aircraft configuration with engines installed at the tail optimizations were performed with design parameters deforming the shape of fuselage tail, pylon and nacelle successively to assess the potential of each component. To perform the simulation based optimizations in an adequate time frame the Euler equations have been solved since comparisons with viscous flow calculations showed that transonic effects which were responsible for installation interference effects were predicted reasonably well. Finally the viscous drag of all optimized geometries, promising drag savings of nearly 5 drag counts from the inviscid calculations, were re-calculated solving the Reynolds-averaged Navier-Stokes (RANS) equations. While these final assessments also demonstrated drag savings, the predicted gain is smaller, which leads to

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/79691/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen:LUFO IV Projekt OPTITHECK
Titel:Aerodynamic Optimal Engine Integration for a Business Jet Configuration.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ronzheimer, ArnoDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, MartinDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, JoëlDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lieser, JanRolls-Royce DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2012-1841
Seitenbereich:Seiten 2012-1841
ISBN:978-1-60086-937-2
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Optimization, CFD, Freeform Deformation, CAD, Interference Drag, Engine Integration, Shape Design
Veranstaltungstitel:8th AIAA Multidisciplinary Design Optimization Specialist Conference (MDO)
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:23 April 2012
Veranstaltungsende:26 April 2012
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ronzheimer, Arno
Hinterlegt am:10 Jan 2013 11:08
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:46

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