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Experimental Study of the Pressure Rise due to Tunnel Entry of a High-Speed Train

Heine, Daniela und Ehrenfried, Klaus (2014) Experimental Study of the Pressure Rise due to Tunnel Entry of a High-Speed Train. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 124. Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 335-342. doi: 10.1007/978-3-319-03158-3_34. ISBN 978-3-319-03157-6. ISSN 1612-2909.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-319-03158-3_34

Kurzfassung

Entering a tunnel a high-speed train generates a pressure wave, which propagates along the tunnel and is partly reflected at the opposite tunnel portal. This wave leads to some severe problems like loads on the installations inside of the tunnel, discomfort of the passengers or even micro-pressure waves at the end of the tunnel. The tunnel-simulation facility Göttingen (TSG) was built in order to analyse these pressure changes and to develop systems, which smooth the pressure increase and reduce the pressure-depending problems in train-tunnel entry. The TSG is a movingmodel rig, which allows a very realistic investigation of train-tunnel interaction. The train used is an ICE3-model made of carbon fiber scaled 1:25. The train speed ranged from 30 up to 45m/s. The results of the experiments done in the TSG show, that the pressure gradient can be reduced by about 45% using an extended, vented tunnel portal.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/79088/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:DOI: 10.1007/978-3-319-03158-3_34, Online ISBN: 978-3-319-03158-3, ISSN 1860-0824 (electronic), Library of Congress Control Number: 2013957123
Titel:Experimental Study of the Pressure Rise due to Tunnel Entry of a High-Speed Train
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Heine, Danieladaniela.heine (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0001-7967-5542155684995
Ehrenfried, Klausklaus.ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2014
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics IX
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:124
DOI:10.1007/978-3-319-03158-3_34
Seitenbereich:Seiten 335-342
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus DeutschlandNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, EwaldUni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangTU-Berlin, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rist, UlrichUni StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Cham Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-319-03157-6
Status:veröffentlicht
Stichwörter:high-speed train, aerodynamics, train-tunnel entry, micro-pressure wave, moving-model rig, tunnel-simulation facility (TSG)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Projekt Next Generation Train II (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Heine, Daniela
Hinterlegt am:28 Mär 2014 11:35
Letzte Änderung:18 Mär 2024 11:57

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