elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Modeling of Movable Control Surfaces and Atmospheric Effects

Reimer, Lars und Heinrich, Ralf (2013) Modeling of Movable Control Surfaces and Atmospheric Effects. In: Computational Flight Testing Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, 123. Springer. Seiten 183-206. ISBN 978-3-642-38876-7. ISSN 1612-2909.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
34MB

Kurzfassung

The paper reports on meshing strategies for modeling of movable control surfaces. In the course of the project ComFliTe, different meshing strategies habe been investigated. As central test cases a generic wing-aileron configuration based on the LANN wing (1) was studied. Approaches based on mesh deformation, the Chimera technique and a combination of Chimera technique and mesh deformation were considered. As second test case a generic wing-spoiler configuration was studied. The challenging thing about the latter test case was that the simulation was supposed to start when the spoiler is still fully recessed in the contour of the wing. The pros and cons of the different modeling approaches applied to the aileron and the spoiler test case are discussed and recommendations for modeling of particularly moving control surfaces are given. In addition, the so-called disturbance velocity approach is presented in the second part of this paper as a very efficient technique for the modeling of atmospheric effects striking an aircraft; e.g. gusts.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/78615/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Modeling of Movable Control Surfaces and Atmospheric Effects
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Reimer, Larslars.reimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinrich, Ralfralf.heinrich (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Computational Flight Testing
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:123
Seitenbereich:Seiten 183-206
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Kroll, Norbertnorbert.kroll (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Radespiel, RolfISM, TU BSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van der Burg, Jan WillemAirbus, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sorensen, KaareCassidian, ManchingNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-38876-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Steuerflächen, Chimera-Technik, Netzdeformation, Böenmodellierung
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > C²A²S²E - Center for Computer Applications in AeroSpace Science and Engineering
Hinterlegt von: Reimer, Lars
Hinterlegt am:16 Jul 2013 14:07
Letzte Änderung:22 Jan 2018 16:50

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.