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Experimental Investigation Of Air Jets To Control Shock-Induced Dynamic Stall

Gardner, Anthony Donald und Richter, Kai und Mai, Holger und Neuhaus, Dietmar (2013) Experimental Investigation Of Air Jets To Control Shock-Induced Dynamic Stall. AHS 69th Annual Forum and Technology Display "Advancing Vertical Flight Technology in Demanding Environments", 21. - 23. Mai 2013, Phoenix, Arizona, USA.

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Offizielle URL: https://vtol.org/store/product/experimental-investigation-of-air-jets-to-control-shockinduced-dynamic-stall-8704.cfm

Kurzfassung

This paper shows experimental results for dynamic stall control on a dynamically pitching OA209 airfoil at Mach 0.5, with Re=1.9×106 and Re=0.85×106. The control was by supersonic constant blowing on the suction side of the airfoil. Dry compressed air was blown normal to the airfoil chord, from portholes at 10% chord, with diameter 1% chord. Jet spacing along the airfoil breadth was varied from 6.7% chord to 20% chord. At both Reynolds numbers, the OA209 experienced shock-induced stall with a hysteresis in lift and pitching moment around the static values, rather than the overshoot in forces typically associated with a dynamic stall vortex. The forces and the stall control were primarily functions of the maximum angle of attack, with full control of stall possible for maximum angles of attack of 14° and less. For deep dynamic stall with maximum angles of attack 18°, the jet spacing and blowing pressure was varied. A good optimum was found for the jets spaced at 20% chord and Cq=0.004 (Cm =0.016) resulting in a reduction of the pitching moment peak by 60%.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/78104/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Experimental Investigation Of Air Jets To Control Shock-Induced Dynamic Stall
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mai, HolgerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neuhaus, DietmarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-12
Name der Reihe:Conference Proceedings digital
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic Stall, Rotor blade, OA209, Flow control, air jets, DNW-TWG
Veranstaltungstitel:AHS 69th Annual Forum and Technology Display "Advancing Vertical Flight Technology in Demanding Environments"
Veranstaltungsort:Phoenix, Arizona, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:21. - 23. Mai 2013
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Köln-Porz , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Materialphysik im Weltraum
Institut für Aeroelastik > Aeroelastische Experimente
Hinterlegt von: Gardner, Dr.habil. Anthony
Hinterlegt am:29 Mai 2013 09:44
Letzte Änderung:25 Jul 2023 08:25

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