elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Numerical Comparison of Dynamic Stall for Two-Dimensional Airfoils and an Airfoil Model in the DNW–TWG

Klein, A. und Lutz, T. und Krämer, E. und Richter, Kai und Gardner, Anthony Donald und Altmikus, A.R.M. (2012) Numerical Comparison of Dynamic Stall for Two-Dimensional Airfoils and an Airfoil Model in the DNW–TWG. Journal of the American Helicopter Society, Vol. 57 (4), Seiten 1-13. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.57.042007.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.4050/JAHS.57.042007

Kurzfassung

The airfoil sections of helicopter rotors experience a wide range of flow conditions in forward flight from transonic flow on the advancing blade to subsonic flow and high angles of attack on the retreating blade. Most notably, the dynamic stall phenomenon has been a research topic for decades and various models have been introduced to predict the unsteady characteristics of the rotor blade undergoing unsteady separation. The objective of the present paper is to compare two dimensional (2D) dynamic stall computations, suitable for airfoil design studies considering unsteady characteristics, with computational fluid dynamics simulations of the wind tunnel environment taking into account three dimensionality and wall effects. Differences between experiment and 2D computations can be partly attributed to sidewall effects, which alter the effective angle of attack at the midsection pressure measurement plane. To gain more insight into these effects, investigations are presented, which show the wind tunnel wall boundary layers and separation effects at the sidewall–airfoil junction.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/77734/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Numerical Comparison of Dynamic Stall for Two-Dimensional Airfoils and an Airfoil Model in the DNW–TWG
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klein, A.IAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lutz, T.IAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Krämer, E.IAG StuttgartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Altmikus, A.R.M.EurocopterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Oktober 2012
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 57
DOI:10.4050/JAHS.57.042007
Seitenbereich:Seiten 1-13
Verlag:American Helicopter Society
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Dynamic Stall, helicopter, wind tunnel interference, Mach 0.3, EDI-M109, INROS, DNW-TWG, FLOWer
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Hinterlegt von: Gardner, Dr.habil. Anthony
Hinterlegt am:22 Okt 2012 16:35
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.