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Effects of aircraft cabin noise on passenger comfort

Pennig, S. und Quehl, J. und Rolny, V. (2012) Effects of aircraft cabin noise on passenger comfort. Ergonomics, online, Seiten 1-14. Taylor & Francis. doi: 10.1080/00140139.2012.703698.

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Kurzfassung

The effects of cabin noise on subjective comfort assessments were systematically investigated in order to reveal optimisation potentials for an improved passenger noise acceptance. Two aircraft simulation studies were conducted. An acoustic laboratory test facility provided with loudspeaker systems for realistic sound presentations and an aircraft cabin simulator (Dornier Do 728) with a high degree of ecological validity were used. Subjects were exposed to nine different noise patterns (three noise levels ranging from 66 to 78 dB(A) combined with three different frequency spectra). Regression analysis demonstrated a significant increase of passengers’ acceptance with lower noise levels and significant effects of different frequency spectra determined by seat position in the aircraft cabin (front, middle, rear). Acoustic cabin design should therefore consider measures beyond noise level reduction altering noise characteristics to improve passengers’ comfort and well-being in the aircraft cabin. Practitioner Summary: To improve passenger comfort in the aircraft with respect to cabin noise, passengers’ reactions to specific noise conditions were systematically investigated. Two laboratory studies showed significant dose-response relationships between sound pressure level and subjective comfort ratings which differed due to the noise at specific seat positions in the aircraft.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76937/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Effects of aircraft cabin noise on passenger comfort
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Pennig, S.sibylle.pennig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Quehl, J.julia.quehl (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rolny, V.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Ergonomics
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:online
DOI:10.1080/00140139.2012.703698
Seitenbereich:Seiten 1-14
Verlag:Taylor & Francis
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft cabin noise; comfort; well-being; sound pressure level; frequency spectrum
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Luft- und Raumfahrtmedizin > Flugphysiologie
Hinterlegt von: Sender, Alina
Hinterlegt am:08 Aug 2012 15:30
Letzte Änderung:08 Nov 2023 07:59

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