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Aircraft Wake Vortex Decay in Ground Proximity : Physical Mechanisms and Artificial Enhancement

Stephan, Anton und Holzäpfel, Frank und Misaka, Takashi (2012) Aircraft Wake Vortex Decay in Ground Proximity : Physical Mechanisms and Artificial Enhancement. 4th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference, 25 - 28 June 2012, New Orleans, Louisiana, USA. doi: 10.2514/6.2012-2672.

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Kurzfassung

Aircraft wake vortex evolution in ground proximity is investigated numerically with large eddy simulations (LES). The simulations are performed with different modifications of the ground surface in order to trigger rapid vortex decay or to simulate the landing of an aircraft. The impact of environmental turbulence in terms of turbulent winds is taken into account, where wall-resolved and wall-modeled LES are performed for low and high Reynolds number cases, respectively. In order to understand wake vortex decay mechanisms in ground proximity the interaction of primary and secondary vortices is thoroughly investigated. The results show that vortex decay is initiated and accelerated with obstacles at the ground. In order to optimize obstacle shape and size we show that we can achieve a similar effect with relatively small plates as with large block-shaped barriers. Concerning large Reynolds numbers we show that turbulence effects triggered by the ground can not be modeled by a simple wall model. As a first approximation of landing we use a ramp at the ground and show that the flow disturbances are similar to the result of flat ground with obstacles. In particular two kinds of so-called end effects are superposed: pressure waves in the vortex core and the propagation of the secondary vortex structures.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76936/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Aircraft Wake Vortex Decay in Ground Proximity : Physical Mechanisms and Artificial Enhancement
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stephan, AntonDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Misaka, TakashiDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:25 Juni 2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2012-2672
Status:veröffentlicht
Stichwörter:wake vortex, in ground effect, crosswind, obstacles, LES
Veranstaltungstitel:4th AIAA Atmospheric and Space Environments Conference
Veranstaltungsort:New Orleans, Louisiana, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:25 - 28 June 2012
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Stephan, Anton
Hinterlegt am:22 Aug 2012 12:05
Letzte Änderung:25 Jul 2023 10:29

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