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Fuel Cells for civil aircraft application: On-board production of power, water and inert gas

Renouard-Vallet, Gwenaelle und Saballus, Martin und Schumann, Peter und Kallo, Josef und Friedrich, K. Andreas und Müller-Steinhagen, Hans (2012) Fuel Cells for civil aircraft application: On-board production of power, water and inert gas. Chemical Engineering Research & Design, 90, Seiten 3-10. Elsevier. doi: 10.1016/j.cherd.2011.07.016. ISSN 0263-8762.

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Offizielle URL: http://www.elsevier.com/locate/cherd

Kurzfassung

Fuel cell systems are regarded as a promising solution for future electrical energy generation on board of commercial aircraft. In addition to an improved efficiency such systems offer the opportunity of producing water usable for on-board purposes and provide additional functions such as inerting (providing a non-inflammable atmosphere) of the jet fuel tank. This paper presents an evaluation and assessment of different system architectures as well as experimental results demonstrating the feasibility of the multiple functions in a laboratory set-up. First, the conventional system requirements and the results reported by the Federal Aviation Administration (FAA) are discussed. A system design evaluation based on simulating cruise and ground operation of aircraft is performed demonstrating the benefits of systems with pressurized hydrogen tank storage and cabin air use. The requirements for a fuel cell system regarding aircraft inerting function are calculated based on the FAA analysis. Experimental results based on laboratory systems confirm the feasibility of the implementation of various functions with a single fuel cell system. Test platforms for further investigation of the systems are shortly described.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76825/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Fuel Cells for civil aircraft application: On-board production of power, water and inert gas
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Renouard-Vallet, Gwenaellegwenaelle-marie-lucette.renouard-vallet (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Saballus, Martinmartin.saballus (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schumann, PeterSOLARWATT AGNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kallo, Josefjosef.kallo (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, K. Andreasandreas.friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-2968-5029NICHT SPEZIFIZIERT
Müller-Steinhagen, Hansrektor (at) tu-dresden.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Januar 2012
Erschienen in:Chemical Engineering Research & Design
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:90
DOI:10.1016/j.cherd.2011.07.016
Seitenbereich:Seiten 3-10
Verlag:Elsevier
ISSN:0263-8762
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Fuel cells, aviation, multi-functional systems, reduction of emissions
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr, Energie
HGF - Programm:Luftfahrt, Rationelle Energieumwandlung (alt)
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt), E EV - Energieverfahrenstechnik (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt, Energie
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung, E EV - Energieverfahrenstechnik
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Systeme & Kabine (alt), E - Elektrochemische Prozesse (alt)
Standort: Stuttgart , Hamburg
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Friedrich, Prof.Dr. Kaspar Andreas
Hinterlegt am:06 Aug 2012 13:58
Letzte Änderung:07 Nov 2023 15:18

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