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Visualization and PIV Measurements of the Transonic Flow around the Leading Edge of an eroded Fan Airfoil

Klinner, Joachim und Hergt , Alexander und Beversdorff, Manfred und Willert, Christian (2012) Visualization and PIV Measurements of the Transonic Flow around the Leading Edge of an eroded Fan Airfoil. In: Conference proceedings online. 16th Int Symp on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics, 09-12 July, 2012, Lisbon, Portugal.

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Offizielle URL: http://ltces.dem.ist.utl.pt/lxlaser/lxlaser2012/program.asp

Kurzfassung

The influence of blade deterioration on the time-averaged and instantaneous flow around a fan airfoil is investigated by PIV, schlieren imaging and high speed shock-shadowgraphs in a transonic cascade windtunnel. In addition to a global characterization of the time-averaged flow using PIV, the instantaneous passage shock position was extracted from single shot PIV measurements by matching the tracer velocity across the normal shock with an exponential fit. From this the relaxation time of paraffine-ethanol seeding was verified to have a response time in the sub-microsecond range. The instantaneous shock positions, defined by the onset of the exponential decay, are assigned to a probability density distribution in order to obtain the average position and the width of fluctuations. Finally the distributions from the generic blunted edge geometry and the unaffected reference geometry are compared under near stall and under choked conditions. At similar back-pressure conditions the passage shock of the blunted edge geometry is located further upstream in comparison to the reference geometry. The amplitude of shock fluttering is significantly higher for the blunted edge. In order to extract the frequency range of the shock motion the direct shadow of the shock wave was tracked in high-speed shadowgraphs and spectrally analyzed. A comparison of the power spectra of the shock motion indicates that under choked conditions the blunted edge geometry exhibits a more continuous spectrum with a broader frequency range. The paper discusses details on the experimental implementation such as a specifically designed purged light sheet probe.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76467/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Visualization and PIV Measurements of the Transonic Flow around the Leading Edge of an eroded Fan Airfoil
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Klinner, Joachimjoachim.klinner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hergt , AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Beversdorff, ManfredNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Willert, ChristianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:9 Juli 2012
Erschienen in:Conference proceedings online
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:fan blade erosion, particle response, shock unsteadiness, shock oscillation, boundary layer separation
Veranstaltungstitel:16th Int Symp on Applications of Laser Techniques to Fluid Mechanics
Veranstaltungsort:Lisbon, Portugal
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:09-12 July, 2012
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Verdichtertechnologien (alt), L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Triebwerksmesstechnik
Institut für Antriebstechnik > Fan- und Verdichter
Hinterlegt von: Klinner, Dr.-Ing. Joachim
Hinterlegt am:09 Aug 2012 11:04
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:36

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