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Experimental Study of an Active Window for Silent and Comfortable Vehicle Cabins

Misol, Malte und Algermissen, Stephan und Monner, Hans Peter (2012) Experimental Study of an Active Window for Silent and Comfortable Vehicle Cabins. In: Adaptive, Tolerant and Efficient Composite Structures Springer. Seiten 439-447. ISBN 978 3 642 29189 0.

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Kurzfassung

The poor sound insulation of windows especially at low frequencies constitutes a severe problem, both in transportation and in the building sector. Due to additional constraints on vehicles or aircrafts regarding energy efficiency and lightweight construction, the demand of light-weight-compliant noise-reduction solutions is amplified in the transportation industry. Simultaneously, in order to satisfy the customer demands on visual comfort and modern design, the relative size of glazed surfaces increases in all sectors. The experimental study presented below considers the feasibility of actively controlled windows for noise reduction in passenger compartments by using the example of an automobile windshield. The active windshield consists of the passive windshield, augmented with piezoceramic actuators and sensors. The main focus of the subsequent work was the development and evaluation of feedforward and feedback control strategies with regard to interior noise reduction. The structural excitation of the windshield was realized by an electrodynamic exciter (shaker) applied at the roof brace between the A-pillars. By this choice it was possible to emulate the structural excitation of the windshield through the car body, induced by coasting and motor-force harmonics. The laboratory setup does not permit the consideration of hydrodynamic and acoustic loads, which might be important as well. However, the experimental results indicate the high noise reduction potential of active structural acoustic control of structure-borne sound that radiates into a cavity.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/76318/
Dokumentart:Beitrag in einem Lehr- oder Fachbuch
Titel:Experimental Study of an Active Window for Silent and Comfortable Vehicle Cabins
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Misol, MalteNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Algermissen, StephanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Monner, Hans PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2012
Erschienen in:Adaptive, Tolerant and Efficient Composite Structures
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:1
Seitenbereich:Seiten 439-447
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Wiedemann, MartinNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sinapius, MichaelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer
ISBN:978 3 642 29189 0
Status:veröffentlicht
Stichwörter:active windshield, active window, active noise reduction, acoustic control, ASAC, automobile
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V SH - Verbesserung der Sicherheit im Verkehr
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Aktive Vibrations- und Lärmreduzierung an Fahrzeugen (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Faserverbundleichtbau und Adaptronik > Adaptronik
Hinterlegt von: Stanitzek, Silke
Hinterlegt am:12 Jul 2012 08:19
Letzte Änderung:12 Jul 2012 08:19

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