elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Prediction of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing

Holzäpfel, Frank und Dengler, Klaus und Gerz, Thomas und Schwarz, Carsten (2012) Prediction of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing. DLR-Forschungsbericht, Projektbericht. DLR-FB--2012-02. DLR. 17 S.

[img] PDF
614kB

Kurzfassung

Design and performance of the Wake Vortex Prediction and Monitoring System WSVBS are described. The WSVBS has been developed to tactically increase airport capacity for approach and landing on single runways as well as closely-spaced parallel runways. It is thought to dynamically adjust aircraft separations dependent on weather conditions and the resulting wake vortex behavior without compro-mis>ing safety. Dedicated meteorological instrumentation and short-term numerical terminal weather prediction provide the input to the prediction of wake-vortex behavior and respective safety areas. LIDAR monitors the correctness of WSVBS predictions in the most critical gates at low altitude. The WSVBS is integrated in the arrival manager AMAN of DLR. Performance tests of the WSVBS have been accomplished at Frankfurt airport in winter 2006/07 and at Munich Airport in summer 2010. Aircraft separations for landings on single runways have been compared employing the concepts of either heavy-medium weight class combinations or dynamic pairwise separations where individual aircraft type pairings are considered. For the very conservative baseline setup of the WSVBS the potential capacity gains of dynamic pairwise operations for single runways appear to be very small. On the other hand, the consideration of individual aircraft types and their respective wake characteristics may almost double the fraction of time when radar separation could be applied.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/75505/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Forschungsbericht, Projektbericht)
Titel:Prediction of dynamic pairwise wake vortex separations for approach and landing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Holzäpfel, FrankNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dengler, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, CarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2012
Erschienen in:The DLR Project Wetter & Fliegen
Open Access:Ja
Seitenanzahl:17
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Gerz, ThomasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schwarz, CarstenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V., Bilbliotheks- und Informationswesen, Köln
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:aircraft, airport, wake vortex, prediction
Institution:DLR
Abteilung:Institute für Physik der Atmosphäre
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Braunschweig , Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugsystemtechnik
Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Freund, Jana
Hinterlegt am:12 Jul 2012 16:43
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:35

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.