elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Visual Discrimination of Landing Aircraft Deceleration by Tower Controllers: Implications for Update Rate Requirements for Image-Based Virtual or Remote Towers

Ellis, Stephen R. und Fürstenau, Norbert und Mittendorf, Monika (2011) Visual Discrimination of Landing Aircraft Deceleration by Tower Controllers: Implications for Update Rate Requirements for Image-Based Virtual or Remote Towers. In: Proceedings Human factors and Ergonomics Soc., 2011/55/1/71, Seiten 71-75. Human Factors and Ergonomics Society (HFES). HFES 2011 55th Annual Meeting Las Vegas, 2011-09-19 - 2011-09-23, Las Vegas, USA.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://pro.sagepub.com/content/55/1/71

Kurzfassung

Thirteen active air traffic controllers viewed high dynamic-fidelity simulations of landing aircraft and discriminated whether they would decelerate to a stop before the end of the runway, as if they would to make a runway turnoff. The viewing conditions and dynamic simulation of the aircraft deceleration replicated visual rates and environments corresponding to landings of transport aircraft at commercial airports. The purpose of the study was to help determine one of the visual requirements for the design of remote/virtual airport towers: visual update rate. The landings were presented in a prototype re¬mote tower using four side-by-side, tiled LCD panels to provide a wide angle, high resolution desktop display with three different update rates: 6, 12, and 24 Hz. The update rate that would be needed to produce asymptotic performance was estimated from a model fit to measured discriminability (d’) of the stop¬ping before runway end. Errors and subjective reports of decision certainty were used to track decision stability and will be discussed and reported and discussed in more the full paper. The required update rate appears to range from 30-60 Hz and was confirmed by error extrapolation. Definitive recommendations, however, will require further testing. Some implications for remote tower design are briefly discussed

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/74455/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:DOI Nr: 10.1177/1071181311551015
Titel:Visual Discrimination of Landing Aircraft Deceleration by Tower Controllers: Implications for Update Rate Requirements for Image-Based Virtual or Remote Towers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ellis, Stephen R.NASA-Ames Res. CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fürstenau, NorbertDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mittendorf, MonikaDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:Proceedings Human factors and Ergonomics Soc.
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2011/55/1/71
Seitenbereich:Seiten 71-75
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
HFES, Human Factors and Ergonomics SocUSANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Human Factors and Ergonomics Society (HFES)
Name der Reihe:Proceedings of the Human Factors and Ergonomics Society Annual Meeting
Status:veröffentlicht
Stichwörter:visual cues, remote tower, videopanorama, frame rate, decision making, deceleration, discriminability
Veranstaltungstitel:HFES 2011 55th Annual Meeting Las Vegas
Veranstaltungsort:Las Vegas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:19 September 2011
Veranstaltungsende:23 September 2011
Veranstalter :Human Factors and Ergonomics Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Fürstenau, Dr.phil.nat. Norbert
Hinterlegt am:27 Jan 2012 15:49
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:40

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.