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Implications of Conical Flow for Laminar Wing Design and Analysis

Streit, Thomas und Wichmann, Georg und von Knoblauch zu Hatzbach, Fedime und Campbell, Richard L. (2011) Implications of Conical Flow for Laminar Wing Design and Analysis. 29th AIAA Applied Aerodynamics Conference, 2011-06-27 - 2011-06-30, Honolulu, Hawaii, USA.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
379kB

Offizielle URL: http://www. aiaa.com

Kurzfassung

In this work a method based on sectional conical wings is presented which allows the analysis and design of airfoil sections for swept tapered wings with a computational effort which is slightly higher than a 2D computation. Navier-Stokes analysis and re-design examples using the sectional conical wing approximation are given. They show that pressure distribution, boundary layer stability analysis and designed airfoil geometry compare better with the 3D swept tapered wing solution than results obtained using solutions based on infinite swept wing theory. In the second part of the work the transversal flow incompressible solution for a conical wing with circular airfoil section is given. For small cone angles sectional conical solutions are obtained. The crossflow instability significant stagnation line velocity is obtained. It corresponds to an effective leading edge sweep angle which is twice the cone angle. An extension of this equation is obtained and verified for usual transport aircraft 3D wings by parametric studies varying airfoil section, root to tip thickness and leading edge radius.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/74450/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:AIAA 2011-3808
Titel:Implications of Conical Flow for Laminar Wing Design and Analysis
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Streit, Thomasth.streit (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wichmann, Georggeorg.wichmann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
von Knoblauch zu Hatzbach, Fedimefedime.knoblauch (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Campbell, Richard L.NASA, Langley Research CenterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2011
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Natural laminar flow, tapered wing, transonic flow, effective sweep angles, conical method, 2.75D and 2.5D CFD RANS solutions, inverse design, airfoils and wings
Veranstaltungstitel:29th AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, Hawaii, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 Juni 2011
Veranstaltungsende:30 Juni 2011
Veranstalter :AIAA (American Institute of Aeronautics and Astronautics)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Streit, Dr.rer.nat. Thomas
Hinterlegt am:24 Jan 2012 10:04
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:40

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