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Aeroacoustics of a high-speed train double model at high Reynolds numbers

Lauterbach, Andreas und Ehrenfried, Klaus und Loose, Sigfried und Wagner, Claus (2012) Aeroacoustics of a high-speed train double model at high Reynolds numbers. Civil-Comp Press and Saxe-Coburg Publications. Railways 2012: The First International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance, 2012-04-18 - 2012-04-20, Las Palmas de Gran Canaria, Spanien. doi: 10.4203/ccp.98.190. ISBN 978-1-905088-52-2 CD-ROM. ISSN 1759-3433.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
3MB

Offizielle URL: http://www.civil-comp.com/

Kurzfassung

The here presented wind tunnel study focuses on the Reynolds- and Mach number dependence on the aeroacoustic noise emitted by the first bogie of the 1 : 25 scaled model of the Next Generation Train. The knowledge of the aeroacoustic scaling is essential for the correct interpretation of measurements with down-scaled models. For the sound source analysis the microphone array technique is applied. To achieve comparable aerodynamic conditions, the Reynolds number realised with the scaled model must be similar to the one obtained for the full-scale train. Therefore, cryogenic wind tunnel measurements were conducted for which the Reynolds number was increased by cooling the fluid. In addition, this facility admits to vary the Mach- and Reynolds numbers independently, which is very valuable to gain insight into the aeroacoustic scaling, without changing the scale of the model. A double-model setup is used, which provides a realistic underfloor flow. The analysis of the acoustic spectra reveal strong tonal components, which are sensitive to variations of the Mach - and Reynolds number.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/74055/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Zusätzliche Informationen:ISBN: 978-1-901088-51-5 Book, ISBN: 978-1-905088-53-9 Set, CCP: 98 Abstracts
Titel:Aeroacoustics of a high-speed train double model at high Reynolds numbers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Lauterbach, Andreasandreas.lauterbach (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ehrenfried, Klausklaus.ehrenfried (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Loose, SigfriedSigfried.Loose (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wagner, ClausClaus.Wagner (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-2273-0568NICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Procee
DOI:10.4203/ccp.98.190
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Pombo, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Civil-Comp Press and Saxe-Coburg Publications
Name der Reihe:Civil-Comp Proceedings: 98
ISSN:1759-3433
ISBN:978-1-905088-52-2 CD-ROM
Status:veröffentlicht
Stichwörter:High-speed train, aerodynamics, aeroacoustics, cryogenic wind tunnel, high Reynolds number, acoustic camera, microphone array, laser-Doppler anemometry.
Veranstaltungstitel:Railways 2012: The First International Conference on Railway Technology: Research, Development and Maintenance
Veranstaltungsort:Las Palmas de Gran Canaria, Spanien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:18 April 2012
Veranstaltungsende:20 April 2012
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Next Generation Train (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Fluidsysteme
Hinterlegt von: Lauterbach, Andreas
Hinterlegt am:02 Mai 2012 14:36
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:40

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