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Active Flow Separation Control on a High-Lift Wing-Body Configuration - Part 1: Baseline Flow and Constant Blowing

Kühn, Timo und Ciobaca, Vlad und Rudnik, Ralf und Gölling, Burkhard und Breitenstein, Wiebke (2011) Active Flow Separation Control on a High-Lift Wing-Body Configuration - Part 1: Baseline Flow and Constant Blowing. 29th AIAA Applied Aerodynamics Conference, 2011-06-27 - 2011-06-30, Honolulu, HI, USA.

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Kurzfassung

This paper describes the influence of grid resolution and turbulence modeling for a 3D transport aircraft in high lift configuration with massive flap separation. The flap is equipped with spanwise slotted active flow control (AFC) devices to allow studies on active separation control. The effects of constant slotted blowing on the high lift performance are highlighted. Oil flow pictures from a mid-scale experiment in the low speed wind tunnel of Airbus in Bremen (B-LSWT) serve as a validation database for the baseline CFD results. RANS calculations are carried out with and without constant blowing boundary conditions. The baseline flow is also investigated with a time-accurate URANS approach. One of the major outcomes of the AFC study is the demonstration of the feasibility to simulate AFC concepts on a 3D configuration. Constant blowing shows the beneficial effect that separation can largely be suppressed because of the energy added to the flow on the suction side of the flap. This study serves as a preceding validation for the subsequent pulsed blowing approach treated in Part 2.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/72228/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Active Flow Separation Control on a High-Lift Wing-Body Configuration - Part 1: Baseline Flow and Constant Blowing
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kühn, Timotimo.kuehn (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ciobaca, Vladvlad.ciobaca (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudnik, Ralfralf.rudnik (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gölling, Burkhardburkhard.goelling (at) airbus.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Breitenstein, WiebkeUniversity of Applied Sciences Emden/LeerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2011
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aerodynamics, Computational Fluid Dynamics, High Lift Flows, Active Flow Control
Veranstaltungstitel:29th AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:Honolulu, HI, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 Juni 2011
Veranstaltungsende:30 Juni 2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt), L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Kühn, Timo
Hinterlegt am:05 Dez 2011 13:02
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:37

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