elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

What happens when I push the accelerator pedal? Exploration and proposal for the design of driver-initiated transitions between different automation modes in a highly automated vehicle

Schieben, Anna und Flemisch, Frank und Temme, Gerald und Köster, Frank (2011) What happens when I push the accelerator pedal? Exploration and proposal for the design of driver-initiated transitions between different automation modes in a highly automated vehicle. In: VDI Berichte 2134, Seiten 1-21. VDI Verlag GmbH. Der Fahrer im 21. Jahrhundert, 2011-11-08 - 2011-11-09, Braunschweig. ISBN 978-3-18-092134-1. ISSN 0083-5560.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Highly automated vehicles are currently under development and demonstrated to the public that combine several assistance and automation functions. An example is the EU project HAVEit. In these vehicles the control over the vehicle can be dynamically shifted between the driver and the automation by driver or automation initiated transitions. This paper focuses on the transition design for driver initiated transitions and presents the results of a simulator study, in which four different prototypes of the HAVEit project were tested. The results show that participants based their expectations about the transition design on the experience they previously made in lower automation modes of the same prototype. After a test drive of 15 minutes the participants were asked about their understanding of the transition design. Some transition designs seemed to be more difficult to understand than others. But overall, most participants showed a correct understanding of the transition design even if their original expectations differed from the prototype reactions. The paper summarizes the study results, documents the final HAVEit transition design and derives some general proposals for the transition design in a highly automated vehicle.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/72046/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:What happens when I push the accelerator pedal? Exploration and proposal for the design of driver-initiated transitions between different automation modes in a highly automated vehicle
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schieben, AnnaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Flemisch, FrankNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Temme, GeraldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Köster, FrankNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:VDI Berichte 2134
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Seitenbereich:Seiten 1-21
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
VDI Wissensforum, GmbHNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:VDI Verlag GmbH
ISSN:0083-5560
ISBN:978-3-18-092134-1
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Highly automated vehicle, levels of automation, transitions, simulator study, HAVEit
Veranstaltungstitel:Der Fahrer im 21. Jahrhundert
Veranstaltungsort:Braunschweig
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:8 November 2011
Veranstaltungsende:9 November 2011
Veranstalter :VDI
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrerassistenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Schieben, Anna Maria
Hinterlegt am:01 Dez 2011 10:00
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:37

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.