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Study of Flow and Combustion in a generic Combustor fuelled with prevaporized Kerosene using LES and FGM

Patangi, Pradeep und Sadiki, Amsimi und Janicka, Johannes und Hage, Michael und Dreizler, Andreas und van Oijen, J.A. und Hassa, Christoph und Heinze, Johannes und Meier, Ulrich (2011) Study of Flow and Combustion in a generic Combustor fuelled with prevaporized Kerosene using LES and FGM. In: VDI Berichte Verbrennung und Feuerungen, 25. Deutscher Flammentag. 25. Deutscher Flammentag, 14. -15. Sept. 2011, Karlsruhe, Deutschland.

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Kurzfassung

Gas turbine combustion systems are characterized by flows that typically involve various interacting phenomena. These include turbulence, mixing, mass and heat transfer, radiation and multiphase flow. The flows exhibit large scale structures and evolve in a highly unsteady manner, which remains inaccessible to today’s RANS methods widely used in many 3D CFD industrial simulation tools. Large eddy simulations are proven to be reliable tool for the description of complex flow phenomenon. This paper presents an LES based combustion model which enables to evaluate the formation of pollutants precisely in a gas turbine combustion chamber. The chemical reaction source is modeled following the flamelet generated manifolds (FGM) method. In order to evaluate the capability of the model for predicting combustion processes induced by complex real fuels, a single sector combustor (SSC) fuelled with pre-vaporized kerosene at 0.4 MPa is numerically analysed. To appraise the quality of LES predictions, comparisons against available experimental measurement data will be provided along with an analysis of the reliability of the results obtained. Predictions of the flow field and some flame characteristics show satisfactory agreement with the experimental findings. This demonstrates the reliable predictability of the advanced LES model proposed.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/71303/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Study of Flow and Combustion in a generic Combustor fuelled with prevaporized Kerosene using LES and FGM
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Patangi, PradeepU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sadiki, AmsimiU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Janicka, JohannesU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hage, MichaelU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dreizler, AndreasU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Oijen, J.A.U EindhovenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, ChristophAT-BKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesAT-TMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, UlrichAT-BKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:14 September 2011
Erschienen in:VDI Berichte Verbrennung und Feuerungen, 25. Deutscher Flammentag
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Verbrennung, Kerosin
Veranstaltungstitel:25. Deutscher Flammentag
Veranstaltungsort:Karlsruhe, Deutschland
Veranstaltungsart:nationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:14. -15. Sept. 2011
Veranstalter :Verein deutscher Ingenieure
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Hassa, Dr.-Ing. Christoph
Hinterlegt am:20 Okt 2011 17:50
Letzte Änderung:09 Feb 2017 19:18

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