elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods

Richter, Kai und Le Pape, Arnaud und Knopp, Tobias und Costes, Michel und Gleize, Vincent und Gardner, Anthony Donald (2011) Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods. Journal of the American Helicopter Society, 56 (04), 042001-042012. American Helicopter Society. doi: 10.4050/JAHS.56.042007. ISSN 0002-8711.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Offizielle URL: http://dx.doi.org/10.4050/JAHS.56.042007

Kurzfassung

A joint comprehensive validation activity on the structured numerical method elsA and the hybrid numerical method TAU was conducted with respect to dynamic stall applications. In order to improve two-dimensional prediction, the influence of several factors on the dynamic stall prediction were investigated. The validation was performed for three deep dynamic stall test cases of the rotor blade airfoil OA209 against experimental data from two-dimensional pitching airfoil experiments, covering low speed and high speed conditions. The requirements for spatial discretization and for temporal resolution in elsA and TAU are shown. The impact of turbulence modeling is discussed for a variety of turbulence models ranging from one-equation Spalart-Allmaras-type models to state-of-the-art seven-equation Reynolds stress models. The influence of the prediction of laminar/turbulent boundary layer transition on the numerical dynamic stall simulation is described. Results of both numerical methods are compared to allow conclusions to be drawn with respect to an improved prediction of dynamic stall.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/71270/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Zusätzliche Informationen:Paper: 042007
Titel:Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction with Structured and Hybrid Numerical Methods
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Richter, Kaikai.richter (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Le Pape, ArnaudONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, Tobiastobias.knopp (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gleize, VincentONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony Donaldtony.gardner (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:18 Oktober 2011
Erschienen in:Journal of the American Helicopter Society
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:56
DOI:10.4050/JAHS.56.042007
Seitenbereich:042001-042012
Verlag:American Helicopter Society
ISSN:0002-8711
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, SIMCOS project, TAU, elsA, code validation, grid characteristics, turbulence modeling, transition prediction
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Richter, Kai
Hinterlegt am:14 Dez 2011 10:22
Letzte Änderung:08 Mär 2018 18:45

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.