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Experimental and Numerical Investigation of a Contra Rotating Open-Rotor Flowfield

Stürmer, Arne und Marquez Gutierrez, Carlos Omar und Roosenboom, Eric und Schröder, Andreas und Geisler, Reinhard und Pallek, Dieter und Agocs, Janos und Neitzke, Klaus-Peter (2012) Experimental and Numerical Investigation of a Contra Rotating Open-Rotor Flowfield. Journal of Aircraft, Vol. 49 (6), Seiten 1868-1877. American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA). doi: 10.2514/1.C031698. ISSN 0021-8669.

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Offizielle URL: http://arc.aiaa.org/doi/pdf/10.2514/1.C031698

Kurzfassung

Contrarotating open rotor propulsion systems have seen renewed interest as a possible economic and environmentally friendly powerplant for future transport aircraft. While the potential efficiency benefits are well accepted, concerns persist regarding the probable rotor-to-rotor interaction-driven noise penalty this type of engine would have in comparison to modern ducted turbofan engines. This paper presents results of a collaborative experimental and numerical study to quantify and study in-depth the complex flowfield of a generic contrarotating open rotor model at wind-tunnel scale. The model has 10 front blades and 8 aft blades, with blade design similar to modern propellers for high-disk loadings. The comparison of flow visualization results obtained through the use of modern stereoscopic particle image velocimetry and unsteady Reynolds-averaged Navier–Stokes simulations helps to improve understanding of the interactions of front-rotor-blade wakes and tip vortices with the aft rotor, which is an important aspect to guide the design of future efficient and quiet contrarotating open rotor engines. The generally good match between the experimental and numerical slipstream results gives confidence in the utility for their analysis capabilities in this field.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/71238/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Experimental and Numerical Investigation of a Contra Rotating Open-Rotor Flowfield
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Stürmer, ArneNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Marquez Gutierrez, Carlos OmarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Roosenboom, EricNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schröder, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Geisler, ReinhardNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Pallek, DieterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Agocs, JanosNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Neitzke, Klaus-PeterAirbus Germany, BremenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2012
Erschienen in:Journal of Aircraft
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:Vol. 49
DOI:10.2514/1.C031698
Seitenbereich:Seiten 1868-1877
Verlag:American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA)
ISSN:0021-8669
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Stereoscopic Particle Image Velocimetry (SPIV), unsteady Reynolds-averaged Navier Stokes (uRANS), contra rotating open rotor (CROR)
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Braunschweig , Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:11 Dez 2012 15:42
Letzte Änderung:29 Nov 2023 13:04

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