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LES of pre-vaporized Kerosene Combustion at high Pressures in a single Sector Combustor taking Advantage of the Flamelet generated Manifolds Method

Patangi, Pradeep und Sadiki, Amsini und Janicka, Johannes und Hage, Michael und Dreizler, Andreas und van Oijen, J.A. und Hassa, Christoph und Heinze, Johannes und Meier, Ulrich (2011) LES of pre-vaporized Kerosene Combustion at high Pressures in a single Sector Combustor taking Advantage of the Flamelet generated Manifolds Method. In: Proceedings of the ASME Turbo Expo 2011, Vol 1, Order No.: 1863DV (GT2011-45819), Seiten 1-10. American Society of Mechanical Engineers. Turbo Expo 2011, 6.-10. Jun. 2011, Vancouver, Canada.

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Kurzfassung

This paper summarizes the development of an LES based model for reliable description of combustion in a gas turbine combustion chamber. Combustion is described by means of the flamelet generated manifolds (FGM) method. A Smagorinskymodel with dynamic procedure is applied to determine the subgrid scale stresses. A gradient ansatz model is used to represent the sub-grid scale scalar flux in the mixture fraction and in the reaction progress variable equations. Soot formation and radiation are not considered. In order to evaluate the capability of the model for predicting combustion processes induced by complex real fuels a high pressure single sector combustor (SSC) is investigated. This combustion chamber is fuelled with pre-vaporized kerosene fuel and features very complex unsteady swirling flow and partially premixed combustion properties. The validation of the designed tool along with the prediction analysis is carried out in terms of comparison between experimental data (achieved with a nozzle fired at 0.6 Mpa) and numerical results. This reveals that the proposed LES model is able to capture satisfactorily the flow and combustion properties involving. In particular the flame is predicted to be not always attached to the nozzle. It fluctuates between a lifted and an attached regime. This agrees with experimental findings.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70518/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:LES of pre-vaporized Kerosene Combustion at high Pressures in a single Sector Combustor taking Advantage of the Flamelet generated Manifolds Method
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Patangi, PradeepTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sadiki, AmsiniTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Janicka, JohannesTU DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hage, MichaelRolls RoyceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dreizler, AndreasTu DarmstadtNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Oijen, J.A.U EindhovenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hassa, ChristophDLR AT-BKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heinze, JohannesDLR AT-TMNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Meier, UlrichDLR At-BKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:10 Juni 2011
Erschienen in:Proceedings of the ASME Turbo Expo 2011, Vol 1
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Ja
Band:Order No.: 1863DV
Seitenbereich:Seiten 1-10
Verlag:American Society of Mechanical Engineers
Name der Reihe:Proceedings of ASME Turbo Expo
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Gas Turbine, Kerosin, Verbrennung, Verbrennungsmodellierung
Veranstaltungstitel:Turbo Expo 2011
Veranstaltungsort:Vancouver, Canada
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:6.-10. Jun. 2011
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Hassa, Dr.-Ing. Christoph
Hinterlegt am:26 Jul 2011 12:23
Letzte Änderung:27 Jun 2018 11:17

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