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Pressurized solid oxide fuel cells: Experimental studies and modeling

Seidler, Stephanie und Henke, Moritz und Kallo, Josef und Bessler, Wolfgang G. und Maier, Uwe und Friedrich, K. Andreas (2011) Pressurized solid oxide fuel cells: Experimental studies and modeling. Journal of Power Sources, 196, Seiten 7195-7202. Elsevier. doi: 10.1016/j.jpowsour.2010.09.100. ISSN 0378-7753.

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Kurzfassung

The hybrid power plant project at DLR aims at investigating the fundamentals and requirements of a combined fuel cell and gas turbine power plant. A specific aim is to demonstrate stable operation of a plant in the 50 kW class. Prerequisite for the power plant realization is the detailed characterization of each subsystem and their interactions. The pressurized solid oxide fuel cell (SOFC) is an essential part of one main subsystem. A combined theoretical and experimental approach allows a thorough insight into nonlinear behavior. This paper focuses on the influence of pressurization on SOFC performance in the range from 1.4 to 3 bar. Conclusions are based on experimental V(i)-characteristics as well as on overpotentials derived from elementary kinetic models. Experiments are performed on planar, anodesupported 5-cell short stacks. The performance increases from 284 mW cm−2 at 1.4 bar to 307 mW cm−2 at 2 bar and 323 mW cm−2 at 3 bar (at 0.9 V; anode: H2/N2 1/1; cathode: air; temperature: 800 ◦C). The benefit of a temperature rise increases at elevated pressures. Moreover, the effect of gas variation is enhanced at higher pressures. The main conclusion is that pressurization improves the performance. Due to different effects interfering, operation of pressurized SOFC requires further detailed analysis.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/70369/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Pressurized solid oxide fuel cells: Experimental studies and modeling
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Seidler, StephanieDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Henke, MoritzDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kallo, JosefDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bessler, Wolfgang G.DLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Maier, UweElringKlingerNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, K. AndreasDLRNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Erschienen in:Journal of Power Sources
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
Band:196
DOI:10.1016/j.jpowsour.2010.09.100
Seitenbereich:Seiten 7195-7202
Verlag:Elsevier
ISSN:0378-7753
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Solid oxide fuel cell, pressurization, SOFC, Hybrid power plant, experiment, modeling
HGF - Forschungsbereich:Energie
HGF - Programm:Rationelle Energieumwandlung (alt)
HGF - Programmthema:E VG - Verbrennungs- und Gasturbinentechnik (alt), E EV - Energieverfahrenstechnik (alt), E BZ - Brennstoffzellen (alt)
DLR - Schwerpunkt:Energie
DLR - Forschungsgebiet:E VG - Verbrennungs- und Gasturbinentechnik, E EV - Energieverfahrenstechnik, E BZ - Brennstoffzellen
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):E - Hybridkraftwerke (alt), E - Elektrochemische Prozesse (alt), E - Hochtemperatur-Brennstoffzellen (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Technische Thermodynamik > Elektrochemische Energietechnik
Hinterlegt von: Henke, Moritz
Hinterlegt am:13 Jul 2011 11:36
Letzte Änderung:10 Jan 2019 15:48

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