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IPCT Wing Deformation Measurements on a Large Transport Aircraft

Boden, Fritz und Jentink, Henk und Petit, Christian (2013) IPCT Wing Deformation Measurements on a Large Transport Aircraft. In: Research Topics in Aerospace Advanced In-Flight Measurement Techniques. Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London. Seiten 93-115. doi: 10.1007/978-3-642-34738-2_7. ISBN 978-3-642-34737-5 . ISSN 2194-8240.

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Offizielle URL: http://link.springer.com/book/10.1007/978-3-642-34738-2/page/1

Kurzfassung

Aircraft wings are subject to deflection. Designers must therefore take into account in-flight wing bending and torsion, so that structural loads are well taken care of and that the wing has optimum aerodynamic performance. Models are used to calculate wing torsion and bending. These models need to be validated in flight and therefore non-intrusive measurement methods are preferred in order to avoid aerodynamic interferences. A photogrammetry method is already applied for these measurements, although this method has some constraints. Only static measurements are provided and accuracy depends on careful and time-consuming calibrations. Within the AIM (Advanced In-flight Measurement techniques) project various novel advanced non-intrusive measurement techniques are introduced for usage in flight. One of these novel techniques is the IPCT (Image Pattern Correlation Technique) applying advanced image correlation techniques as used in Particle Image Velocimetry (PIV) on surfaces. Applying the IPCT can improve the accuracy, reduce installation time, provide local surface deformations and give dynamic results. IPCT uses image correlation to calculate the deformation of a wing with a speckled pattern. In this chapter the measurement technique, the installation on a large transport aircraft i.e. the A380 and the test performed in June 2009 will be described. At the end some results of the test will be presented.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/69970/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Zusätzliche Informationen:eBook: 978-3-642-34738-2, eISSN: 2194-8259, DOI: 10.1007/978-3-642-34738-2_7, Chapter 7
Titel:IPCT Wing Deformation Measurements on a Large Transport Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Boden, FritzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jentink, HenkNLR, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Petit, ChristianAirbus FranceNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:Research Topics in Aerospace
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1007/978-3-642-34738-2_7
Seitenbereich:Seiten 93-115
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Boden, FritzNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lawson, NickolasCranfield University, National Flying Laboratory Centre, Beds, UKNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jentink, Henk W.NLR, Amsterdam, The NetherlandsNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kompenhans, JürgenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag, Heidelberg New York Dordrecht London
Name der Reihe:Advanced In-Flight Measurement Techniques
ISSN:2194-8240
ISBN:978-3-642-34737-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:AIM, IPCT (Image Pattern Correlation Technique), PIV, wing deformation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Simulation & Validierung (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Experimentelle Verfahren
Hinterlegt von: Micknaus, Ilka
Hinterlegt am:27 Mai 2013 16:06
Letzte Änderung:03 Aug 2023 10:33

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