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Low Complexity High Resolution Maximum Likelihood Channel Estimation in Spread Spectrum Navigation Systems

Groh, Ingmar und Staudinger, Emanuel und Sand, Stephan (2011) Low Complexity High Resolution Maximum Likelihood Channel Estimation in Spread Spectrum Navigation Systems. 74th IEEE Vehicular Technology Conference (VTC-FAll), 2011-09-05 - 2011-09-08, San Francisco, CA, USA.

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Kurzfassung

Traditionally, the low complexity maximum likelihood (ML) estimation of several closely-spaced superimposed signal replicas in a communications or navigation receiver is per-formed using expectation maximization (EM) or space alternating generalized expectation maximization (SAGE) methods. However, the componentwise decomposition of a multidimensional log-likelihood function according to the EM or SAGE algorithm fails for realistic time-variant channels. Thus, we consider the minimization of a multidimensional log likelihood function for the closely-spaced channel delays. To get this log-likelihood function, we use a decomposition of the highly time-variant channel path phasors based on Slepian’s subspaces. The obtained log-likelihood function enables a coherent averaging over several hundred codewords even for high-mobility receivers. Therefore, we avoid the squaring loss (SL) that appears for the conventional incoherent averaging and incoherent log likelihood functions. Our simulations show that the minimization of coherent log-likelihood functions based on Slepian’s functions yields a root mean square error (RMSE) of the line of sight (LOS) delay estimation that approximates the Cramer-Rao bound (CRB) rather closely.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/69861/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Low Complexity High Resolution Maximum Likelihood Channel Estimation in Spread Spectrum Navigation Systems
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Groh, IngmarNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Staudinger, EmanuelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Sand, StephanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:spread spectrum system, synchronization, maximum likelihood estimation, multipath mitigation
Veranstaltungstitel:74th IEEE Vehicular Technology Conference (VTC-FAll)
Veranstaltungsort:San Francisco, CA, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:5 September 2011
Veranstaltungsende:8 September 2011
Veranstalter :IEEE Vehicular Technology Society
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W KN - Kommunikation/Navigation
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W KN - Kommunikation/Navigation
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Vorhaben GNSS2/Neue Dienste und Produkte (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Kommunikation und Navigation > Nachrichtensysteme
Hinterlegt von: Sand, Dr Stephan
Hinterlegt am:07 Okt 2011 09:25
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:35

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