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Crosswind Thresholds Supporting Wake-Vortex-Free Corridors for Departing Aircraft

Dengler, Klaus und Holzäpfel, Frank und Gerz, Thomas und Wiegele, Andreas und De Visscher, I. und Winckelmans, G. und Bricteux, L. und Fischer, H. und Konopka, J. (2012) Crosswind Thresholds Supporting Wake-Vortex-Free Corridors for Departing Aircraft. Meteorological Applications (19), Seiten 289-301. Wiley. doi: 10.1002/met.261. ISSN 1350-4827.

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Offizielle URL: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/met.261/abstract

Kurzfassung

During two field measurement campaigns aircraft wake vortex trajectory and wind measurement data have been collected at Frankfurt airport. Three different approaches to analyse the data have been used in order to estimate crosswind threshold values supporting vortex-free corridors for departing aircraft. Although several competing effects as wake vortex transport in and out of ground effect, temporal and spatial wind variability, and the spreading of aircraft trajectories after take-off complicate the analyses, all three approaches lead to similar crosswind thresholds. Employing standard instrumentation at 10 m height a minimum crosswind threshold of 3.5 – 4.6 ms-1 has been identified to clear a safety corridor of 150 m width from wake vortices with a 95% probability within 60 seconds. Alternative estimations of crosswind thresholds employing different instrumentation and different height ranges are reported. Crosswind thresholds can be reduced if the wind is measured close to the air mass in which the vortices evolve. A definite crosswind threshold for operational use cannot be deduced solely from this study since critical factors like risk and safety assessment have not yet been taken into account.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/69768/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:Crosswind Thresholds Supporting Wake-Vortex-Free Corridors for Departing Aircraft
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Dengler, KlausDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Holzäpfel, FrankDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gerz, ThomasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wiegele, AndreasDLR, IPANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
De Visscher, I.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Winckelmans, G.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bricteux, L.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fischer, H.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Konopka, J.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2012
Erschienen in:Meteorological Applications
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Ja
In ISI Web of Science:Ja
DOI:10.1002/met.261
Seitenbereich:Seiten 289-301
Verlag:Wiley
ISSN:1350-4827
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Crosswind threshold; wake-vortex drift; aircraft separation; departure corridor; CREDOS
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HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
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DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Klima, Wetter und Umwelt (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Wolkenphysik und Verkehrsmeteorologie
Hinterlegt von: Dengler, Klaus
Hinterlegt am:26 Mai 2011 13:48
Letzte Änderung:14 Nov 2023 13:24

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