elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Experimental investigation of hypersonic boundary-layer transition on a cone model in the High Enthalpy Shock Tunnel (HEG) at Mach 7.5

Wagner, Alexander und Laurence, Stuart und Martinez Schramm, Jan und Hannemann, Klaus und Wartemann, Viola und Lüdeke, Heinrich und Tanno, Hideyuki und Ito, Katsuhiro (2011) Experimental investigation of hypersonic boundary-layer transition on a cone model in the High Enthalpy Shock Tunnel (HEG) at Mach 7.5. 17th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference, 11. - 14. Apr. 2011, San Francisco, USA. doi: 10.2514/6.2011-2374.

[img]
Vorschau
PDF
2MB

Offizielle URL: http://www.aiaa.org

Kurzfassung

Hypersonic boundary-layer transition on a 7 half-angle cone was investigated experimentally in the DLR High Enthalpy Shock Tunnel G�ottingen (HEG) at Mach 7.5. The cone model, provided by the Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA), has a length of 1100mm and was tested with nose radii of 2:25mm and 5mm. The free stream unit Reynolds number was varied over the range of 1:2 106=m to 6:2 106=m at a stagnation enthalpy of H0 = 3:3MJ=kg. The model was equipped with co-axial thermocouples to determine the transition location by means of the surface heat-ux distribution. Ten ush mountedpiezoelectric fast-response pressure transducers were used to measure the pressure uctuations in the boundary-layer associated with second mode instabilities. The results are compared to stability calculations conducted with the DLR NOn-LOcal Transition analysis code, NOLOT.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/69618/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Experimental investigation of hypersonic boundary-layer transition on a cone model in the High Enthalpy Shock Tunnel (HEG) at Mach 7.5
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Wagner, AlexanderNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Laurence, StuartNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Martinez Schramm, JanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hannemann, KlausNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wartemann, ViolaNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdeke, HeinrichNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tanno, HideyukiJAXANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ito, KatsuhiroJAXANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:11 April 2011
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.2514/6.2011-2374
Seitenbereich:Seiten 1-9
Name der Reihe:Conference Proceedings online
Status:veröffentlicht
Stichwörter:HEG, High Enthalpy Shock Tunnel Göttingen, hypersonic flow, transition, cone, stability analysis, second mode instability, Mack mode,
Veranstaltungstitel:17th AIAA International Space Planes and Hypersonic Systems and Technologies Conference
Veranstaltungsort:San Francisco, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:11. - 14. Apr. 2011
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W RP - Raumtransport
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W RP - Raumtransport
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Projekt IMENS-3C (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Raumfahrzeuge
Hinterlegt von: Wagner, Alexander
Hinterlegt am:27 Sep 2011 11:59
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.