Bünte, Tilman und Chrisofakis, Emmanuel (2011) A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing. 8th International Modelica Conference 2011, 2011-03-20 - 2011-03-22, Dresden, Deutschland.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Offizielle URL: https://2011.international.conference.modelica.org/proceedings/pages/papers/09_1_ID_167_a_fv.pdf
Kurzfassung
Starting from an assumed vehicle path on a given road section we derive the formulae for the calculation of an appropriate reference speed profile tabled over road arc length. Together with a speed error feedback we thus emulate what a real driver does while driving and scheduling his actions on throttle and brake pedal. The resulting driver model may be used for automatic speed control in vehicle dynamics simulation. The application addressed here is software in the loop simulation for virtual drivetrain endurance testing at Daimler AG. A prototypical Modelica implementation was made at DLR and tested with a simple longitudinal vehicle dynamics model. Finally, we discuss the experiences with the reference speed profiles made in the industrial practice.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/68923/ | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||||||
Titel: | A Driver Model for Virtual Drivetrain Endurance Testing | ||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||
Datum: | März 2011 | ||||||||||||
Referierte Publikation: | Ja | ||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||
Stichwörter: | driver model; automatic gearbox testing; reference Vehicle speed profile; software in the loop (SiL); virtual drivetrain endurance testing. | ||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 8th International Modelica Conference 2011 | ||||||||||||
Veranstaltungsort: | Dresden, Deutschland | ||||||||||||
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 20 März 2011 | ||||||||||||
Veranstaltungsende: | 22 März 2011 | ||||||||||||
Veranstalter : | Modelica Association und Fraunhofer IIS EAS | ||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programm: | Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programmthema: | Bodengebundener Verkehr (alt) | ||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Verkehr | ||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | V BF - Bodengebundene Fahrzeuge | ||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | V - Fahrerassistenz (alt) | ||||||||||||
Standort: | Oberpfaffenhofen | ||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Systemdynamik und Regelungstechnik > Fahrzeug-Systemdynamik | ||||||||||||
Hinterlegt von: | Bünte, Dr.-Ing. Tilman | ||||||||||||
Hinterlegt am: | 11 Feb 2011 11:17 | ||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:34 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags