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Tax Policy and CO2 Emissions – An Econometric Analysis of the German Automobile Market

Vance , Colin und Mehlin, Markus (2009) Tax Policy and CO2 Emissions – An Econometric Analysis of the German Automobile Market. andere, Ruhr Economic Papers.

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Offizielle URL: http://ideas.repec.org/p/rwi/repape/0089.html

Kurzfassung

In addition to efficiency standards and consumer information, car-related taxes constitute one of three pillars of the European Commission’s strategy to reduce CO2 emissions from passenger cars.A longstanding question concerns the effectiveness of such taxes in determining the car-purchasing behavior of households. Several recent studies suggest that purchases are primarily determined by retail costs rather than by taxes, the latter of which are typically incurred over the lifetime of the car. Using panel data on new-car registrations in Germany, Europe’s largest car market, the present paper addresses this issue with an econometric analysis of the impact of fuel costs and circulation taxes on car market shares. By employing a nested logit model that explicitly recognizes the segmented structure of the car market, the analysis takes account of correlation in unobserved shocks among cars belonging to the same market segment. Moreover, given the panel structure of the data, a fixed effects estimator is employed to control for the influence of unobservable, timeinvariant automobile attributes that could otherwise induce biases in the estimated coefficients. Contrasting with much of the evidence garnered to date, the results suggest that circulation taxes and fuel costs significantly determine car market shares, and hence may serve as effective instruments in influencing the composition of the car fleet and associated CO2 emissions.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/68009/
Dokumentart:Hochschulschrift (andere)
Titel:Tax Policy and CO2 Emissions – An Econometric Analysis of the German Automobile Market
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vance , ColinRheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung EssenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Mehlin, Markusmarkus.mehlin (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Februar 2009
Erschienen in:Rheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung, Ruhr-Universität Bochum, Universität Dortmund, Universität Duisburg-Essen in its series Ruhr Economic Papers
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Band:89
Seitenanzahl:21
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
NICHT SPEZIFIZIERTRheinisch-Westfälisches Institut für Wirtschaftsforschung, Ruhr-Universität Bochum, Universität Dortmund, Universität Duisburg-EssenNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Ruhr Economic
ISSN:1864-4872 (online)
ISBN:978-3-86788-100-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Tax Policy and CO2 Emissions
Institution:Ruhr Economic Papers
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:V VR - Verkehrsforschung (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VR - Verkehrsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - keine Zuordnung
Standort: Berlin-Adlershof
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrsforschung
Hinterlegt von: George, Michaela
Hinterlegt am:05 Jan 2011 15:26
Letzte Änderung:05 Jan 2011 15:26

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