elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Effects of situational characteristics on drivers' merging into freeway traffic

Baumann, Martin und Steenken, Rike und Kassner, Astrid und Weber, Lars und Lüdtke, Andreas (2010) Effects of situational characteristics on drivers' merging into freeway traffic. In: Human Modelling in Assisted Transportation. Springer-Verlag. HMAT 2010, Italien.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

Applying a model-based approach to the design of assistance and automation systems within the automotive domain requires the availability of a valid driver model that can be used to assess the effect of system prototypes on human driving behaviour in simulations. This paper presents two empirical studies conducted within the project IMoST (Integrated Modeling for Safe Transportation) focussing on drivers’ merging into freeway traffic and how the performance of this manoeuvre is influenced by situational characteristics. Additionally, it is briefly sketched how these results have been used to construct a cognitive driver model being able to perform this manoeuvre.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/67802/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Effects of situational characteristics on drivers' merging into freeway traffic
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Baumann, MartinTSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Steenken, RikeCarl-von-Ossietzky-Universität OldenburgNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kassner, AstridTSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Weber, LarsOFFISNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lüdtke, AndreasOFFISNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:Human Modelling in Assisted Transportation
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Cacciabue, CarloKITENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer-Verlag
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Cognitive Driver Modelling; Merging into Freeway; Multitasking; Perception of Distance and Speed; Driver Decision Making
Veranstaltungstitel:HMAT 2010
Veranstaltungsort:Italien
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrerassistenz (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Verkehrssystemtechnik > Automotive Systeme
Hinterlegt von: Baumann, Dr.phil. Martin
Hinterlegt am:12 Jan 2011 11:06
Letzte Änderung:14 Sep 2012 16:15

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.