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Non-Linear POD-based Reduced Order Models for Steady Turbulent Aerodynamics

Zimmermann, Ralf und Görtz, Stefan (2010) Non-Linear POD-based Reduced Order Models for Steady Turbulent Aerodynamics. RAeS Conference 2010 Applied Aerodynamics: Capabilities And Future Requirements, 2010-07-27 - 2010-07-28, Bristol, UK.

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Kurzfassung

A reduced order modelling approach for predicting steady aerodynamic flows based on Computational Fluid Dynamics (CFD) and global Proper Orthogonal Decomposition (POD) using a suitable data transformation for obtaining problem-adapted global basis modes is presented. Model-order reduction is achieved by parameter space sampling, reduced solution space representation via global POD and restriction of a CFD solver to the reduced POD subspace. Solving the governing equations of fluid dynamics is replaced by solving a non-linear least-squares optimization problem. The method is demonstrated by computing reduced-order solutions to the compressible Navier-Stokes equations for an industrial aircraft conguration based on a set of subsonic CFD solutions. Results are shown to be more accurate than those obtained by POD-based interpolation using Kriging and the Thin Plate Spline method (TPS) when compared to reference CFD solutions. The cost of computing the reduced-order solution is two orders of magnitude lower than that of computing a CFD solution.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/67580/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Non-Linear POD-based Reduced Order Models for Steady Turbulent Aerodynamics
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Zimmermann, Ralfralf.zimmermann (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Görtz, Stefanstefan.görtz (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juli 2010
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Computational Fluid Dynamics, Global POD, Reduced Order Modelling, Compressible Navier-Stokes Equations
Veranstaltungstitel:RAeS Conference 2010 Applied Aerodynamics: Capabilities And Future Requirements
Veranstaltungsort:Bristol, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:27 Juli 2010
Veranstaltungsende:28 Juli 2010
Veranstalter :RAeS Royal Aeronautical Society
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > CASE
Hinterlegt von: Zimmermann, Dr. Ralf
Hinterlegt am:05 Jan 2011 16:07
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:32

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