elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Imprint | Privacy Policy | Contact | Deutsch
Fontsize: [-] Text [+]

Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators

Häfele, Christian and Schier, Michael and Hahn, Steffen and Weiler, Tobias and Friedrich, Horst (2010) Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators. In: Thermoelectric Goes Automotive, pp. 42-70. Expertverlag, Renningen. Thermoelectric Goes Automotive, 09.-10. Dez. 2010, Berlin, Deutschland. ISBN 978-3-8169-3064-8

[img] PDF (Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators)
863kB

Abstract

Die Rekuperation von Abwärmeströmen mittels Thermoelektrischer Generatoren (TEG) ist eine vielversprechende Technologie zur Verbrauchsreduktion verbrennungsmotorisch betriebener Fahrzeuge. Am Institut für Fahrzeugkonzepte des Deutschen Zentrums für Luft- und Raumfahrt (DLR) werden solche Generatoren entwickelt und in die Fahrzeugarchitektur integriert und getestet. Im vorliegenden Beitrag wird zunächst von der Analyse der energetischen und exergetischen Potentiale unterschiedlicher Einbaupositionen und Fahrzustände berichtet. Diese wurden auf Basis von experimentellen Untersuchungen der thermodynamischen Zustände von Abgas und Kühlwasser bestimmt. In einem weiteren Schritt wurden die Wechselwirkungen zwischen TEG und Fahrzeugsystem genauer untersucht, wobei besonderes Augenmerk auf den Auswirkungen von Abgasgegendruck und elektrischer Leistungseinspeisung auf den Kraftstoffverbrauch lag. Um dabei die jeweiligen Einflüsse isoliert voneinander und in unterschiedlicher Ausprägung betrachten zukönnen wurde repräsentativ für den TEG eine Abgasklappe bzw. ein externes elektrisches Netzteil verwendet. Darüberhinaus wird von der Entwicklung zweier TEG-Funktionsmuster berichtet, anhand derer ein Fortschritt in Richtung Industrialisierung der TEG-Komponente aufgezeigt werden konnte.

Item URL in elib:https://elib.dlr.de/67507/
Document Type:Conference or Workshop Item (Speech, Paper)
Title:Experimental analysis of a test vehicle in terms of exergetic potentials and retroactive effects on the vehicle system at the integration of thermoelectric generators
Authors:
AuthorsInstitution or Email of AuthorsAuthors ORCID iD
Häfele, ChristianUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Schier, MichaelUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Hahn, SteffenUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Weiler, TobiasUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Friedrich, HorstUNSPECIFIEDUNSPECIFIED
Date:9 December 2010
Journal or Publication Title:Thermoelectric Goes Automotive
Refereed publication:Yes
Open Access:Yes
Gold Open Access:No
In SCOPUS:No
In ISI Web of Science:No
Page Range:pp. 42-70
Editors:
EditorsEmail
Jänsch, DanielUNSPECIFIED
Publisher:Expertverlag, Renningen
ISBN:978-3-8169-3064-8
Status:Published
Keywords:Thermoelektrik, Thermoelektrischer Generator, TEG, Abwärmenutzung, Sekundäenergienutzung
Event Title:Thermoelectric Goes Automotive
Event Location:Berlin, Deutschland
Event Type:Conference
Event Dates:09.-10. Dez. 2010
Organizer:IAV Berlin
HGF - Research field:Aeronautics, Space and Transport
HGF - Program:Transport
HGF - Program Themes:Terrestrial Vehicles (old)
DLR - Research area:Transport
DLR - Program:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Research theme (Project):V - Fahrzeugenergiesysteme (old)
Location: Stuttgart
Institutes and Institutions:Institute of Vehicle Concepts > Alternative Power Trains and Energy Conversion
Deposited By: Schier, Michael
Deposited On:14 Dec 2010 16:18
Last Modified:31 Jul 2019 19:30

Repository Staff Only: item control page

Browse
Search
Help & Contact
Information
electronic library is running on EPrints 3.3.12
Copyright © 2008-2017 German Aerospace Center (DLR). All rights reserved.