elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

High-fidelity Tower Simulation for operational validity of Remote Tower Control

Papenfuß, Anne und Friedrich, Maik und Möhlenbrink, Christoph und Rudolph, Michael und Schier, Sebastian und Schmidt, Markus und Fürstenau, Norbert (2010) High-fidelity Tower Simulation for operational validity of Remote Tower Control. 11th IFAC/IFIP/IFORS/IEA Symposium on Analysis, Design and Evaluation of Human-Machine Systems, 2010-08-31 - 2010-09-03, Valenciennes. (nicht veröffentlicht)

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

This paper describes a high-fidelity simulation study with twelve tower controllers within the context of the Remote Airport Traffic Control Center (RAiCe) project. Main objective was the assessment of the operational validity of remote control of one smaller airport with a high resolution video panorama system and an experimental workplace to present these video data, called RTO (Remote Tower Operation)-Console. Furthermore the information acquisition process of the controllers whilst controlling air traffic was analyzed. The central question for developing a remote workplace is: Which information does an air traffic controller need to make safe and efficient decisions while controlling an airport remotely? Until now there is no conclusive evidence which visual information tower controllers receive from their view outside the tower to control air traffic. Nevertheless for smaller airfields with little sensor technology the view outside certainly is one of the most important and comprehensive sources of information. Three variations of the workplace were varied experimentally: first a conventional 200° tower simulator, second the RTO-Console, and third the RTO-Console with additional augmentation of information on the video panorama. Objective eye tracking data were gathered during the simulations runs, together with subjective questionnaire data and interviews. Dwell times for the main information sources were determined to scrutinize the information acquisition process of the tower controller. Altogether, air traffic controllers characterize the RTO-Console as a valid work place for smaller airport. Furthermore, the eye tracking data showed that superimposition of callsigns into the video panorama reduces the head-down time onto the RADAR display.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/67426/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:High-fidelity Tower Simulation for operational validity of Remote Tower Control
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Papenfuß, Anneanne.papenfuss (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0002-0686-7006NICHT SPEZIFIZIERT
Friedrich, Maikmaik.friedrich (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-3742-2322NICHT SPEZIFIZIERT
Möhlenbrink, Christophchristoph.moehlenbrink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rudolph, Michaelmichael.rudolph (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Schier, SebastianSebastian.Schier (at) dlr.dehttps://orcid.org/0009-0002-9987-4869NICHT SPEZIFIZIERT
Schmidt, Markusmarkus.schmidt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Fürstenau, Norbertnorbert.fuerstenau (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:August 2010
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:nicht veröffentlicht
Stichwörter:Virtual Tower, Validation, Remote Tower, High-Fidelity Simulation, Eye Tracking
Veranstaltungstitel:11th IFAC/IFIP/IFORS/IEA Symposium on Analysis, Design and Evaluation of Human-Machine Systems
Veranstaltungsort:Valenciennes
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:31 August 2010
Veranstaltungsende:3 September 2010
Veranstalter :Université de Valenciennes
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Papenfuß, Anne
Hinterlegt am:17 Okt 2012 09:30
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:32

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.