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Aerodynamic Optimal Engine Integration at the Fuselage Tail of a Generic Business Jet Configuration

Ronzheimer, Arno und Hepperle, Martin und Brezillon, Joël und Brodersen, Olaf und Lieser, Jan (2013) Aerodynamic Optimal Engine Integration at the Fuselage Tail of a Generic Business Jet Configuration. In: New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design, Vol. 121. Springer Verlag. Seiten 25-32. doi: 10.1007/978-3-642-35680-3_4. ISBN 978-3-642-35679-7. ISSN 1612-2909.

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Kurzfassung

Aerodynamic interference effects of jet engines installed at the tail of a generic business configuration are investigated using numerical flow simulations based on the solution of Euler equations. It is demonstrated that the channel con-tour formed by fuselage tail, pylon and nacelle dominates the flow behavior and also the resulting interference drag. A simulation based optimization process chain is then used to minimize the interference drag in cruise flight by applying the free-form deformation method for re-shaping of the fuselage tail.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/66682/
Dokumentart:Beitrag im Sammelband
Titel:Aerodynamic Optimal Engine Integration at the Fuselage Tail of a Generic Business Jet Configuration
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ronzheimer, ArnoArno.Ronzheimer (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hepperle, Martin Martin.Hepperle (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brezillon, JoëlJoel.Brezillon (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brodersen, OlafO.Brodersen (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lieser, JanJan.Lieser (at) rolls-royce.comNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2013
Erschienen in:New Results in Numerical and Experimental Fluid Mechanics VIII
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:Vol. 121
DOI:10.1007/978-3-642-35680-3_4
Seitenbereich:Seiten 25-32
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Dillmann, AndreasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Heller, GerdAirbus Deutschland, Bremen, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Kreplin, Hans-PeterNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Nitsche, WolfgangNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Peltzer, InkenBeechcraft Berlin aviation GmbH, Schönefeld, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Springer Verlag
Name der Reihe:Notes on Numerical Fluid Mechanics and Multidisciplinary Design
ISSN:1612-2909
ISBN:978-3-642-35679-7
Status:veröffentlicht
Stichwörter:engine installation, interference, shape optimization, free-form deformation
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Transportflugzeuge
Hinterlegt von: Ronzheimer, Arno
Hinterlegt am:29 Nov 2010 15:04
Letzte Änderung:05 Nov 2024 08:55

Verfügbare Versionen dieses Eintrags

  • Aerodynamic Optimal Engine Integration at the Fuselage Tail of a Generic Business Jet Configuration. (deposited 29 Nov 2010 15:04) [Gegenwärtig angezeigt]

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