Schnepf, Christian und Schülein, Erich (2010) Numerische und experimentelle Untersuchung an einem Überschallflugkörper mit Nasenspike im Hochanstellwinkelbereich. 17. DGLR-Fach-Symposium der STAB, 2010-11-09 - 2010-11-10, Berlin, Deutschland.
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Offizielle URL: http://www.dlr.de/as/desktopdefault.aspx/tabid-652/1104_read-1678/
Kurzfassung
A often used method to reduce the wave drag on a blunt body for moderate angle of attack is a spike induced flow separation in front of the nose. Besides this the separation has a positive effect on the heat load of the body. But in general this positive side effect is only valid for laminar separation and reattachment of the shear layer. A deviation from the spike design point can lead to a transitional shear layer accompanied by an increase of the heat flux at the reattachment point This talk deals with numerical simulation of a cylinder with a spiked spherical nose at Mach 2 and 5 and analog short duration wind tunnel experiments. The goal is the comparison of the DLR TAU code and windtunnel experiments at a Reynoldsnumber of 1.500.000. It shows for the numerical simulation that the heat flux is considerable higher compared to a fully laminar shear layer in the experiments.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/66506/ | ||||||||||||
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Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper) | ||||||||||||
Titel: | Numerische und experimentelle Untersuchung an einem Überschallflugkörper mit Nasenspike im Hochanstellwinkelbereich | ||||||||||||
Autoren: |
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Datum: | 9 November 2010 | ||||||||||||
Referierte Publikation: | Nein | ||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||
Band: | STAB-Mitteilung | ||||||||||||
Seitenbereich: | Seiten 122-123 | ||||||||||||
Name der Reihe: | STAB Jahresbericht 2010 | ||||||||||||
Status: | veröffentlicht | ||||||||||||
Stichwörter: | Flow control, Aerospike, Drag reduction, high angle of attack | ||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 17. DGLR-Fach-Symposium der STAB | ||||||||||||
Veranstaltungsort: | Berlin, Deutschland | ||||||||||||
Veranstaltungsart: | nationale Konferenz | ||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 9 November 2010 | ||||||||||||
Veranstaltungsende: | 10 November 2010 | ||||||||||||
Veranstalter : | STAB | ||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||
HGF - Programmthema: | Starrflügler (alt) | ||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L AR - Starrflüglerforschung | ||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Konzepte & Integration (alt) | ||||||||||||
Standort: | Göttingen | ||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen | ||||||||||||
Hinterlegt von: | Schnepf, Christian | ||||||||||||
Hinterlegt am: | 21 Dez 2010 15:12 | ||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:31 |
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