elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Doubling the task - Effects of task switching during simultaneous control of multiple airports

Schneider, Norbert und Möhlenbrink, Christoph und Andrea, Kiesel (2011) Doubling the task - Effects of task switching during simultaneous control of multiple airports. HFES 2010, 2010-10-13 - 2010-10-15, Berlin.

[img]
Vorschau
PDF
12kB

Kurzfassung

Research on remote tower control solutions for small airports raised the question whether it is possible for an air traffic controller to control multiple airports simultaneously. This simultaneous control would require the air traffic controller to switch between task sets of two airports. Therefore it is important to analyse the factors influencing task switching in these dynamic multiple task environments and how they are affecting the air traffic controller. A human-in-the-loop microworld simulation was conducted (N = 24, student sample). In the experimental conditions the task set was either the same (two airports with the same layout, global task repetition) or different (two airports, different layout, global task switch). It was expected that global task switch would lead to a decrease in task performance and increase of workload compared to global task repetition. Performance data, ECG data, eye data and questionnaires were analysed. Analysis revealed no significant influence of global task switching on dependent variables compared to global task repetition. However, local task switches (i.e. switches from one airport to the other) revealed a significant influence on mean reaction times. Participants responded slower when they switched between the two airports independent of the experimental condition. Additionally the analysis revealed a significant influence of training on dependent variables.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65895/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag)
Titel:Doubling the task - Effects of task switching during simultaneous control of multiple airports
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Schneider, NorbertNorbert.Schneider (at) stud-mail.uni-wuerzburg.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Möhlenbrink, ChristophChristoph.Moehlenbrink (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Andrea, KieselNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2011
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:microworld, switch cost, eye-tracking, heart rate
Veranstaltungstitel:HFES 2010
Veranstaltungsort:Berlin
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:13 Oktober 2010
Veranstaltungsende:15 Oktober 2010
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:ATM und Flugbetrieb (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AO - Luftverkehrsmanagement und Flugbetrieb
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Faktor Mensch und Sicherheit in der Luftfahrt (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Flugführung > Systemergonomie
Hinterlegt von: Möhlenbrink, Christoph
Hinterlegt am:07 Dez 2010 11:01
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:31

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.