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Aeroelastic analysis of a contra-rotating fan for a high bypass ratio engine

Vasanthakumar, Parthasarathy und Belz, Joachim (2009) Aeroelastic analysis of a contra-rotating fan for a high bypass ratio engine. In: Proceedings "CEAS 2009". CEAS 2009 - European Air and Space Conference, 2009-10-26 - 2009-10-29, Manchester, United Kingdom.

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Kurzfassung

Engine design for modern civil transport aircraft is required to achieve noise reduction coupled with high fuel efficiency. The use of contra-rotating fan in high bypass ratio turbofan engines is aimed at providing significant improvement in the reduction of carbon dioxide emissions and noise levels in addition to the increase in propulsive efficiency and wider stall-free operation. In the present work, the flutter characteristics of a contrarotating fan blisk for a high bypass ratio engine have been computationally investigated. Unsteady time domain simulations have been performed for each blisk separately for two different operating speeds to get the flutter predictions. The predicted aerodynamic damping for different interblade phase angles shows that the fan configuration is stable for the speeds investigated. The presence of shock does not have an adverse effect on the unsteady surface pressure. It is the phase rather than the amplitude of the first harmonic unsteady surface pressure that influences the damping behaviour.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65738/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Aeroelastic analysis of a contra-rotating fan for a high bypass ratio engine
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Vasanthakumar, ParthasarathyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Belz, JoachimNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Proceedings "CEAS 2009"
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:contra-rotating fan, flutter, interblade phase angle, aerodynamic damping
Veranstaltungstitel:CEAS 2009 - European Air and Space Conference
Veranstaltungsort:Manchester, United Kingdom
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:26 Oktober 2009
Veranstaltungsende:29 Oktober 2009
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Turbinentechnologien (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aeroelastik
Hinterlegt von: Erdmann, Daniela
Hinterlegt am:26 Okt 2010 11:26
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:31

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