elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Towards automatic generation of multimodal AR-Training applications and workflow descriptions

Engelke, Timo und Webel, Sabine und Bockholt, Ulrich und Wuest, Harald und Gavish, Nirit und Tecchia, Franco und Preusche, Carsten (2010) Towards automatic generation of multimodal AR-Training applications and workflow descriptions. 19th International Symposium in Robot und Human Interactive Communication, 2010-09-12 - 2010-09-15, Viareggio; italy. doi: 10.1109/roman.2010.5598613. ISBN 978-1-4244-7989-4.

[img] PDF - Nur DLR-intern zugänglich
2MB

Kurzfassung

Augmented Reality (AR) is a technology which has become very popular in the last years. In this context also the idea of using of AR for training applications has become very important. AR offers a large potential for training only if the training is well focused to the skills that have to be trained and if the training protocol is well designed. On the other hand, the generation of the training content to be transferred via AR is a comprehensive problem that is addressed in this paper. Thus, this paper tries to describe the whole chain of implementations and general aspects involved in the creation of AR training applications, including examples for used multimodal devices. This chain starts with the capturing of expert actions to be hold in the "digital representation of skill". The digital representation of skill is transferred to the training protocol that specifies the storyboard of the AR training session. The paper includes two different implementations of AR training systems and describes the general idea of informational abstraction from low level data up to interaction and from design to application.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65609/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Zusätzliche Informationen:Contact email: Carsten.Preusche@dlr.de
Titel:Towards automatic generation of multimodal AR-Training applications and workflow descriptions
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Engelke, TimoFraunhofer IGD, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Webel, SabineFraunhofer IGD, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Bockholt, UlrichFraunhofer IGD, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wuest, HaraldFraunhofer IGD, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gavish, NiritTechnion - Institute of Technology, IsraelNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Tecchia, FrancoPERCRO - Scuola Superiore Sant'Anna, ItalyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Preusche, CarstenInstitute of Robotics, DLR, GermanyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2010
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1109/roman.2010.5598613
Seitenbereich:Seiten 461-466
ISBN:978-1-4244-7989-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:augmented reality, Training of maintenance and operation, skill transfer
Veranstaltungstitel:19th International Symposium in Robot und Human Interactive Communication
Veranstaltungsort:Viareggio; italy
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:12 September 2010
Veranstaltungsende:15 September 2010
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Weltraum (alt)
HGF - Programmthema:W SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Schwerpunkt:Weltraum
DLR - Forschungsgebiet:W SY - Technik für Raumfahrtsysteme
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):W - Weiterentwicklung Robotik - Telerobotik und Autonomie (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Robotik und Mechatronik (bis 2012) > Robotersysteme
Hinterlegt von: Preusche, Carsten
Hinterlegt am:08 Okt 2010 09:45
Letzte Änderung:05 Nov 2024 14:13

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.