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Application of an Aerothermal Model for Effusion Cooling Systems and Finite Rate Chemistry in Aeroengine Combustors

Aumeier, Thomas und Behrendt, Thomas (2015) Application of an Aerothermal Model for Effusion Cooling Systems and Finite Rate Chemistry in Aeroengine Combustors. Begell House Inc.. ISBN 978-1-56700-427-4. ISSN 2377-2816.

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Offizielle URL: http://thmt-15.org

Kurzfassung

Effusion cooling is an advanced cooling concept for modern aeroengine combustors and offers a very stable convective coolant film along the wall combined with heat removal inside each hole. In order to find the best positions of the cooling holes, CFD calculations with conjugate heat transfer can be done to predict wall temperature distributions. An extensive CFD simulation with local grid refinement is required to evaluate near wall phenomena. A combustor with complex effusion hole pattern leads to large computational meshes for both the fluid and the solid increasing the computational costs. A helpful approach to speed up calculations is to replace the cooling holes by a set of new in- and outflow boundary conditions for virtual effusion holes. Computational costs and time for the design process can be saved. In the paper the cooling concept of a combustor liner with 368 virtual cooling holes is shown and the influence of the combustion near the wall is investigated. The combustion model used allows to account for kinetic effects in the near wall region.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65599/
Dokumentart:Tagungsband
Titel:Application of an Aerothermal Model for Effusion Cooling Systems and Finite Rate Chemistry in Aeroengine Combustors
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Aumeier, Thomasthomas.aumeier (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Behrendt, Thomasthomas.behrendt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:September 2015
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:8
Seitenbereich:Seiten 895-898
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Hanjalic, K.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hadziabdic, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Venturini, P.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Miyauchi, T.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Borello, D.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Begell House Inc.
ISSN:2377-2816
ISBN:978-1-56700-427-4
Status:veröffentlicht
Stichwörter:effusion cooling, modelling, chemical kinetics, combustor
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebssysteme
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Engine Research
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Brennkammertechnologien (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Brennkammer
Hinterlegt von: Aumeier, Thomas
Hinterlegt am:16 Nov 2015 09:18
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:28

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