elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Distinctive efficacies of the components contributing to total aviation climate impact

Ponater, M. (2010) Distinctive efficacies of the components contributing to total aviation climate impact. In: Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2), 2010 (10), Seiten 227-232. Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt. 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2), 22-25 Jun 2009, Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands. ISSN 1434-8454.

[img] PDF
136kB

Offizielle URL: http://www.pa.op.dlr.de/tac/2009/proceedings.html

Kurzfassung

Separate climate sensitivity simulations were run for all important non-CO2 radiative forcing contributions from aviation (except for contrail cirrus), aiming at the quantification of an individual efficacy parameter for each component. All simulations were performed with the same climate model, E39A. The necessity to scale the original perturbations complicates a straightforward determination of efficacy values, particularly for aviation ozone. The results presented here indicate that a radiative forcing from water vapour increase caused by supersonic aviation would have a similar efficacy than CO2. Ozone changes induced by subsonic aviation and methane changes appear to have an efficacy larger than CO2, but the enhancement is moderate (~1.05). For line-shaped contrails we find an efficacy substantially smaller (~0.6) than CO2 in agreement with previous results. The (small) water vapour increase expected from subsonic aviation shows reduced efficacy (~0.7), too. Similar studies with other climate models are desirable in view of probable model dependency.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/65284/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Poster)
Titel:Distinctive efficacies of the components contributing to total aviation climate impact
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Ponater, M.NICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2010
Erschienen in:Proceedings of the 2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2)
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Band:2010
Seitenbereich:Seiten 227-232
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Sausen, RNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
van Velthoven, PFJNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Brüning, CNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Blum, ANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt
Name der Reihe:Forschungsbericht
ISSN:1434-8454
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aviation Climate Impact, Contrails, Water Vapour, Efficacy
Veranstaltungstitel:2nd International Conference on Transport, Atmosphere and Climate (TAC-2)
Veranstaltungsort:Aachen, Germany and Maastricht, The Netherlands
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsdatum:22-25 Jun 2009
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Verkehrssystem
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V VS - Verkehrssystem
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Umweltwirkungen des Verkehrs (alt)
Standort: Oberpfaffenhofen
Institute & Einrichtungen:Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre
Hinterlegt von: Ponater, Dr.rer.nat. Michael
Hinterlegt am:07 Jan 2011 13:41
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:28

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.