elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

Time-linearized and Time-accurate 3D RANS Methods for Aeroelastic Analysis in Turbomachinery

Kersken, Hans-Peter und Frey, Christian und Voigt, Christian und Ashcroft, Graham (2010) Time-linearized and Time-accurate 3D RANS Methods for Aeroelastic Analysis in Turbomachinery. ASME TurboExpo 2010, 2010-06-14 - 2010-06-18, Glasgow, UK. doi: 10.1115/gt2010-22940.

Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.

Kurzfassung

A computational method for performing aeroelastic analysis using either a time-linearized or an unsteady time-accurate solver for the compressible Reynolds averaged Navier-Stokes (RANS) equations is described. The time-linearized solver employs the assumption of small time-harmonic perturbations and is implemented via finite differences of the nonlinear flux routines of the time-accurate solver. The resulting linear system is solved using a parallelized Generalized Minimal Residual (GMRES) method with block-local preconditioning. The time accurate solver uses a dual time stepping algorithm for the solution of the unsteady RANS equations on a periodically moving computational grid. For either solver, and both flutter and forced response problems, a mapping algorithm has been developed to map structural eigenmodes, obtained from finite element structural analysis, from the surface mesh of the finite element structural solver to the surface mesh of the finite volume flow solver. Using the surface displacement data an elliptic mesh deformation algorithm, based on linear elasticity theory, is then used to compute the grid deformation vector field. The developed methods are validated first using standard configuration ten. Finally, for an ultra high bypass ratio fan the results of the timelinearized and the unsteady module are compared. The gain in prediction time using the linearized methods is highlighted.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/64892/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:Time-linearized and Time-accurate 3D RANS Methods for Aeroelastic Analysis in Turbomachinery
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Kersken, Hans-Peterhans-peter.kersken (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-4203-6450171411367
Frey, Christianchristian.frey (at) dlr.dehttps://orcid.org/0000-0003-0496-9225NICHT SPEZIFIZIERT
Voigt, Christianchristian.voigt (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ashcroft, Grahamgraham.ashcroft (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:Juni 2010
Referierte Publikation:Ja
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.1115/gt2010-22940
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Aeroelasticity, time-linearized RANS, unsteady RANS, CFD
Veranstaltungstitel:ASME TurboExpo 2010
Veranstaltungsort:Glasgow, UK
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:14 Juni 2010
Veranstaltungsende:18 Juni 2010
Veranstalter :ASME
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Antriebe (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L ER - Antriebsforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Virtuelles Triebwerk und Validierungsmethoden (alt)
Standort: Köln-Porz
Institute & Einrichtungen:Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden > Numerische Simulation
Institut für Antriebstechnik > Numerische Methoden
Institut für Simulations- und Softwaretechnik
Institut für Simulations- und Softwaretechnik > Verteilte Systeme und Komponentensoftware
Hinterlegt von: Kersken, Dr.rer.nat. Hans-Peter
Hinterlegt am:04 Aug 2010 08:17
Letzte Änderung:11 Nov 2024 10:21

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.