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Particle Image Velocimetry used for determination of the local skin friction coefficient of turbulent boundary layers

Boiko, Andrey und Dovgal, Alexander und Gorev, Vasily und Hein, Stefan und Wilke, Bastian (2010) Particle Image Velocimetry used for determination of the local skin friction coefficient of turbulent boundary layers. DLR-Interner Bericht. DLR-IB 224-2010 A 43. 9 S.

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Kurzfassung

Wind-tunnel data on mean velocity characteristics of an incompressible flat-plate turbulent boundary layer obtained with Particle Image Velocimetry (PIV) are in focus. The measuring technique used in the study is found as being quite reliable in determination of the mean flow pattern close to the surface, including the viscous sublayer in the vicinity of the wall, despite a rather conventional PIV set-up was used. Details of the present set-up which seem helpful during experimental work on subsonic near-wall turbulent flows are reported.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/63980/
Dokumentart:Berichtsreihe (DLR-Interner Bericht)
Titel:Particle Image Velocimetry used for determination of the local skin friction coefficient of turbulent boundary layers
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Boiko, AndreyITAM NovosibirskNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Dovgal, AlexanderITAM NovosibirskNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gorev, VasilyITAM NovosibirskNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hein, StefanNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Wilke, BastianNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:April 2010
Open Access:Nein
Seitenanzahl:9
Status:veröffentlicht
Stichwörter:Particle Image Velocimetry (PIV), turbulent boundary layer, skin friction
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Starrflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L AR - Starrflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Flugphysik (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hubschrauber
Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Hein, Dr.-Ing. Stefan
Hinterlegt am:09 Jun 2010 10:55
Letzte Änderung:09 Jun 2010 10:55

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