elib
DLR-Header
DLR-Logo -> http://www.dlr.de
DLR Portal Home | Impressum | Datenschutz | Kontakt | English
Schriftgröße: [-] Text [+]

System-Level Modeling of an ICE-powered Vehicle with Thermoelectric Waste-Heat-Utilization

Braig, Thomas und Ungethüm, Jörg (2009) System-Level Modeling of an ICE-powered Vehicle with Thermoelectric Waste-Heat-Utilization. Proceedings 7th Modelica Conference, Seiten 708-715. Linköping University Electronic Press. doi: 10.3384/ecp0943. ISBN 978-91-7393-513-5.

[img]
Vorschau
PDF
388kB

Offizielle URL: http://www.modelica.org/events/modelica2009/Proceedings/memorystick/pages/papers/0044/0044.pdf

Kurzfassung

The reduction of automotive fuel consumption is a major challenge of automotive OEMs and suppliers. It is expected, that during the next decade the majority of vehicles will still be driven by internal combustion engines (ICE). As a rule of thumb about 2/3 of the fuel energy fed to the engine is converted into heat and is used only occasionally and only partly for heating the interior. One promising technology to convert exhaust heat into usable electric energy is the thermoelectric generator (TEG) [1]. As this component has significant retroactive effects on the automotive system, a system-level model of the car was developed to calculate the net benefit of the TEG for steady-state operating-points as well as for dynamic driving cycles. This paper presents a model and simulation results of an ICE-powered vehicle with thermoelectric wasteheat- utilization. The model uses component models of the AlternativeVehicles-, VehicleInterfaces-, PowerTrain- and YaFluid-Library.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/63122/
Dokumentart:Zeitschriftenbeitrag
Titel:System-Level Modeling of an ICE-powered Vehicle with Thermoelectric Waste-Heat-Utilization
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Braig, Thomasthomas.braig (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ungethüm, Jörgjoerg.ungethuem (at) dlr.deNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:2009
Erschienen in:Proceedings 7th Modelica Conference
Open Access:Ja
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
DOI:10.3384/ecp0943
Seitenbereich:Seiten 708-715
Herausgeber:
HerausgeberInstitution und/oder E-Mail-Adresse der HerausgeberHerausgeber-ORCID-iDORCID Put Code
Casella, FrancescoNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Verlag:Linköping University Electronic Press
ISBN:978-91-7393-513-5
Status:veröffentlicht
Stichwörter:waste heat utilization, thermal management, thermoelectric generator
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:Verkehr
HGF - Programmthema:Bodengebundener Verkehr (alt)
DLR - Schwerpunkt:Verkehr
DLR - Forschungsgebiet:V BF - Bodengebundene Fahrzeuge
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):V - Fahrzeugenergiesysteme (alt)
Standort: Stuttgart
Institute & Einrichtungen:Institut für Fahrzeugkonzepte > Alternative Antriebe und Energiewandlung
Hinterlegt von: Weiss-Ungethüm, Jörg
Hinterlegt am:26 Feb 2010 08:37
Letzte Änderung:31 Jul 2019 19:27

Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags

Blättern
Suchen
Hilfe & Kontakt
Informationen
electronic library verwendet EPrints 3.3.12
Gestaltung Webseite und Datenbank: Copyright © Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR). Alle Rechte vorbehalten.