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European Benchmark on Numerical Prediction of Stability and Control derivatives.

Mialon, B. und Ben Kehli, S. und Hübner, A.-R. und Jouhaud, J.-C. und Rogé, G. und Hitzel, S. und Badcock, K. und Eliasson, P. und Khrabov, A. und Lahuta, M (2009) European Benchmark on Numerical Prediction of Stability and Control derivatives. 27th AIAA Applied Aerodynamics Conference, 2009-06-22 - 2009-06-25, San Antonio, Texas, USA.

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Kurzfassung

Reliable prediction of flight dynamic criteria is conditioned by a satisfactory prediction of aerodynamic static and dynamic derivatives. A numerical benchmark has been conducted within the framework of the European Project SimSAC “Simulating Aircraft Stability And Control Characteristics for Use in Conceptual Design”. The objective was to establish the ability as well as the productivity of different tools to predict stability and control derivatives. Different levels of fidelity have been included, from quasi-steady VLM to fully unsteady RANS solvers. The numerical data have been compared to experimental ones, on the DLR-F12 generic civil aircraft. It has been wind-tunnel tested during the project, with several forced-motion oscillations; the data base includes unsteady pressures (not analysed in this paper). The study confirms that an increase in fidelity level allows for a better estimation of dynamic derivatives. VLM tools can give very satisfactory results but are very sensitive to the geometry/mesh input data. All the quasi-steady CFD approaches give very comparable results (robustness) on steady dynamic derivatives. However, they do not allow for the prediction of unsteady components of the dynamic derivatives (so called damping derivatives): this can be done with either a fully unsteady approach (with a time-marching scheme) or with Frequency Domain solvers, both of them giving very comparable results.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/62631/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Vortrag, Paper)
Titel:European Benchmark on Numerical Prediction of Stability and Control derivatives.
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Mialon, B.OneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Ben Kehli, S.OneraNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hübner, A.-R.DLR-BS-AS-KENICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Jouhaud, J.-C.CERFACSNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Rogé, G.DASSAULTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Hitzel, S.EADS-MASNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Badcock, K.Uni-LiverpoolNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Eliasson, P.FOI, Swedish Defense Research AgencyNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Khrabov, A.TsAGINICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Lahuta, MVZLUNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:22 Juni 2009
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Stichwörter:Stability and Control, SimSAC, unsteady aerodynamics, DLR-F12 model
Veranstaltungstitel:27th AIAA Applied Aerodynamics Conference
Veranstaltungsort:San Antonio, Texas, USA
Veranstaltungsart:internationale Konferenz
Veranstaltungsbeginn:22 Juni 2009
Veranstaltungsende:25 Juni 2009
Veranstalter :AIAA
HGF - Forschungsbereich:Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr
HGF - Programm:keine Zuordnung
HGF - Programmthema:keine Zuordnung
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L - keine Zuordnung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - keine Zuordnung (alt)
Standort: Braunschweig
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Konfigurativer Entwurf
Hinterlegt von: Hübner, Andreas-Rene
Hinterlegt am:15 Jan 2010 10:17
Letzte Änderung:24 Apr 2024 19:27

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