Gierens, Klaus und Mannstein, Hermann (2009) Smart flight routing: Avoiding contrails that warm climate. 9th AIAA ATIO Conference and Aircraft Noise and Emissions Reduction Symposium, 2009-09-21 - 2009-09-23, Hilton Head, USA.
Dieses Archiv kann nicht den Volltext zur Verfügung stellen.
Kurzfassung
To avoid formation of persistent contrails means to avoid flights through ice supersaturated regions (ISSRs). Generally flying deviations to avoid ISSRs is, however, neither possible nor necessary. If we only try to avoid contrails that warm climate, it suffices to change perhaps 5% of flown distances. To make this possible and to find out the 5% distances that have to be changed one needs aviation weather forecasts that (1) predict ice supersaturation and (2) are able to compute a metric for the expected damage a contrail would cause if it would be produced at a certain time in a certain ISSR. This metric can be used in the flight routing procedure as an additional cost function. In the talk I will show how far such a procedure has been set up by the German UFO project.
elib-URL des Eintrags: | https://elib.dlr.de/60230/ | ||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Dokumentart: | Konferenzbeitrag (Vortrag) | ||||||||||||
Zusätzliche Informationen: | Dieser Vortrag wurde im Auftrag des Europäischen Netzwerkes ECATS (Environmentally Compatible Air Transport System) gehalten, enthält aber wesentliche Ergebnisse des Projektes UFO, und damit Beiträge von Deutschem Wetterdienst und Deutscher Lufthansa. | ||||||||||||
Titel: | Smart flight routing: Avoiding contrails that warm climate | ||||||||||||
Autoren: |
| ||||||||||||
Datum: | September 2009 | ||||||||||||
Open Access: | Nein | ||||||||||||
Gold Open Access: | Nein | ||||||||||||
In SCOPUS: | Nein | ||||||||||||
In ISI Web of Science: | Nein | ||||||||||||
Stichwörter: | Contrails, operational mitigation | ||||||||||||
Veranstaltungstitel: | 9th AIAA ATIO Conference and Aircraft Noise and Emissions Reduction Symposium | ||||||||||||
Veranstaltungsort: | Hilton Head, USA | ||||||||||||
Veranstaltungsart: | internationale Konferenz | ||||||||||||
Veranstaltungsbeginn: | 21 September 2009 | ||||||||||||
Veranstaltungsende: | 23 September 2009 | ||||||||||||
Veranstalter : | American Institute of Aeronautics and Astronautics (AIAA) | ||||||||||||
HGF - Forschungsbereich: | Luftfahrt, Raumfahrt und Verkehr | ||||||||||||
HGF - Programm: | Luftfahrt | ||||||||||||
HGF - Programmthema: | L VU - Luftverkehr und Umwelt (alt) | ||||||||||||
DLR - Schwerpunkt: | Luftfahrt | ||||||||||||
DLR - Forschungsgebiet: | L VU - Luftverkehr und Umwelt | ||||||||||||
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben): | L - Schadstoffarmer Luftverkehr (alt) | ||||||||||||
Standort: | Oberpfaffenhofen | ||||||||||||
Institute & Einrichtungen: | Institut für Physik der Atmosphäre > Fernerkundung der Atmosphäre Institut für Physik der Atmosphäre > Dynamik der Atmosphäre | ||||||||||||
Hinterlegt von: | Gierens, Dr.rer.nat. Klaus Martin | ||||||||||||
Hinterlegt am: | 09 Nov 2009 12:33 | ||||||||||||
Letzte Änderung: | 24 Apr 2024 19:25 |
Nur für Mitarbeiter des Archivs: Kontrollseite des Eintrags