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Validation of Structured and Hybrid Numerical Methods for Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction

Le Pape, Arnaud und Richter, Kai und Knopp, Tobias und Costes, Michel und Gleize, Vinvent und Gardner, Anthony Donald (2009) Validation of Structured and Hybrid Numerical Methods for Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction. ODAS 2009 - 10th ONERA-DLR Aerospace Symposium, 06.-08. Oktober 2009, Berlin.

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Kurzfassung

A joint comprehensive validation activity on the structured numerical method elsA and the hybrid numerical method TAU was conducted with respect to dynamic stall applications. For the purpose of an improved two-dimensional prediction, the influences of several factors on the dynamic stall prediction were investigated. The validation was performed for three deep dynamic stall test cases of the rotor blade airfoil OA209 against experimental data from two-dimensional pitching airfoil experiments, covering low speed and high speed conditions. The requirements for spatial discretization and for temporal resolution in elsA and TAU are shown. The impact of turbulence modeling is discussed for a variety of turbulence models ranging from one-equation Spalart-Allmaras-type models to state-of-the-art seven-equation Reynolds stress models. The influence of the prediction of laminar/turbulent boundary layer transition on the numerical dynamic stall simulation is described. Results of both numerical methods are compared to allow conclusions to be drawn with respect to an improved prediction of dynamic stall.

elib-URL des Eintrags:https://elib.dlr.de/59791/
Dokumentart:Konferenzbeitrag (Paper)
Titel:Validation of Structured and Hybrid Numerical Methods for Improved Two-Dimensional Dynamic Stall Prediction
Autoren:
AutorenInstitution oder E-Mail-AdresseAutoren-ORCID-iDORCID Put Code
Le Pape, ArnaudONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Richter, KaiNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Knopp, TobiasNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Costes, MichelONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gleize, VinventONERANICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Gardner, Anthony DonaldNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERTNICHT SPEZIFIZIERT
Datum:6 Oktober 2009
Referierte Publikation:Nein
Open Access:Nein
Gold Open Access:Nein
In SCOPUS:Nein
In ISI Web of Science:Nein
Status:veröffentlicht
Stichwörter:dynamic stall, SIMCOS project, TAU, elsA, code validation, grid characteristics, turbulence modeling, transition prediction
Veranstaltungstitel:ODAS 2009 - 10th ONERA-DLR Aerospace Symposium
Veranstaltungsort:Berlin
Veranstaltungsart:Konferenz
Veranstaltungsdatum:06.-08. Oktober 2009
HGF - Forschungsbereich:Verkehr und Weltraum (alt)
HGF - Programm:Luftfahrt
HGF - Programmthema:Drehflügler (alt)
DLR - Schwerpunkt:Luftfahrt
DLR - Forschungsgebiet:L RR - Drehflüglerforschung
DLR - Teilgebiet (Projekt, Vorhaben):L - Der virtuelle Drehflügler (alt)
Standort: Göttingen
Institute & Einrichtungen:Institut für Aerodynamik und Strömungstechnik > Hochgeschwindigkeitskonfigurationen
Hinterlegt von: Richter, Kai
Hinterlegt am:22 Sep 2009 15:19
Letzte Änderung:19 Okt 2009 09:51

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